Έργα RRF υπό πίεση: Μητσοτάκης απαιτεί γρήγορη ολοκλήρωση ως το 2026
Πηγή Φωτογραφίας: eurokinissi//Έργα RRF υπό πίεση: Μητσοτάκης απαιτεί γρήγορη ολοκλήρωση ως το 2026
Καμία παράταση – Αποφασιστική στάση Μαξίμου
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έστειλε αυστηρό μήνυμα στις τέσσερις κορυφαίες ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες: δεν προβλέπεται καμία παράταση για τα έργα υποδομής που εντάσσονται στο RRF, συνολικού ύψους περίπου 2,5 δισ. ευρώ. Η καταληκτική προθεσμία έχει τεθεί στον Αύγουστο του 2026, με στόχο την πλήρη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων και την αποφυγή μεταφοράς κόστους στον ελληνικό προϋπολογισμό.
Στη χθεσινή σύσκεψη συμμετείχαν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, και οι επικεφαλής των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και Metlen, όπου εξετάστηκαν λεπτομερώς τα προβλήματα που καθυστερούν την εκτέλεση των έργων.
Κύρια προβλήματα και εμπόδια
Τα έργα αντιμετωπίζουν πολλαπλές δυσκολίες, όπως:
- Γραφειοκρατία και καθυστερήσεις στις πληρωμές
- Δικαστικές προσφυγές και αργοπορημένες απαλλοτριώσεις
- Καθυστερήσεις λόγω αρχαιολογικών ανασκαφών
Για να επιταχυνθεί η διαδικασία, ζητήθηκαν από τις εταιρείες αναλυτικές αναφορές («σκονάκια») με όλα τα εμπόδια, ώστε να επιλυθούν τα προβλήματα πριν προκαλέσουν περαιτέρω καθυστερήσεις.
Έργα σε εκτροχιασμό
Ορισμένα μεγάλα έργα παρουσιάζουν ήδη σημαντικές καθυστερήσεις, όπως:
- Αποκατάσταση οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου στη Θεσσαλία μετά τις καταστροφικές πλημμύρες
- Κρίσιμα αρδευτικά και υδρευτικά έργα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εκφράσει ανησυχία, καθώς υπάρχει σοβαρός κίνδυνος μη έγκαιρης ολοκλήρωσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις εφαρμόζεται η πρακτική των «εσωτερικών ανταλλαγών», δίνοντας προτεραιότητα σε ώριμα έργα που μπορούν να ολοκληρωθούν εγκαίρως.
ΒΟΑΚ και μετοχικές ανατροπές
Ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, προϋπολογισμού 2 δισ. ευρώ, με χρηματοδότηση 200 εκατ. ευρώ από το RRF.
Μετά την εξαγορά της Άκτωρ Παραχωρήσεις από την Aktor, οι μετοχικές ισορροπίες άλλαξαν, δημιουργώντας ανάγκη διευθέτησης του ελέγχου και κατανομής της «πίτας» της παραχώρησης.
Οικονομικές επιπτώσεις για το Δημόσιο
Οι καθυστερήσεις έχουν άμεσο κόστος για το κράτος. Παράδειγμα αποτελεί το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του ΒΟΑΚ, προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ, όπου το Δημόσιο πρέπει να επιμηκύνει το χρονοδιάγραμμα κατά 498 ημέρες (16,3 μήνες) και να καταβάλει αποζημίωση ύψους 124,5 εκατ. ευρώ για καθυστερήσεις λόγω αργοπορημένης παράδοσης χώρων.
Το υπουργείο υπογραμμίζει ότι οι ανάδοχοι δεν φέρουν ευθύνη, καθώς οι χώροι παραδόθηκαν τμηματικά και εκτός προγραμματισμού.
Ανάλυση και προοπτική
Η πίεση για ολοκλήρωση των έργων είναι πολιτικά και οικονομικά κρίσιμη:
- Η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει πολύτιμους πόρους του RRF.
- Απαιτείται εντατική διαχείριση και επιτάχυνση γραφειοκρατικών διαδικασιών.
- Η διευθέτηση των μετοχικών και επενδυτικών ισορροπιών είναι καθοριστική για τη συνεχή υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομής, όπως ο ΒΟΑΚ.
Το μήνυμα του Πρωθυπουργού είναι σαφές: τα έργα πρέπει να τρέξουν άμεσα, με στρατηγικό σχεδιασμό και προτεραιότητα σε ώριμα και κρίσιμα έργα, ώστε η Ελλάδα να αξιοποιήσει πλήρως τους ευρωπαϊκούς πόρους και να αποφύγει δημοσιονομικό κόστος.
Πηγή: pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας