Renault

Renault
Ο όμιλος Renault είναι γαλλική αυτοκινητοβομηχανία που παράγει επιβατικά αυτοκίνητα, επαγγελματικά οχήματα, λεωφορεία και φορτηγά και είναι παρούσα σε 118 χώρες.

Η εταιρεία Renault ιδρύθηκε το 1898 ως Société Renault Frères (Εταιρεία Αδελφών Ρενώ) από τον Λουί Ρενώ (Louis Renault) και τους αδελφούς του Μαρσέλ (Marcel Renault) και Φερνάν (Fernand Renault). Ο Λουί ήταν ένας εξαιρετικά ευφυής και πολλά υποσχόμενος νεαρός μηχανικός, ο οποίος είχε μάλιστα ήδη σχεδιάσει και κατασκευάσει αρκετά μοντέλα πριν ενωθεί με τους αδελφούς του, που είχαν ήδη αποκτήσει εμπειρία στον τομέα των επιχειρήσεων, δουλεύοντας για την επιχείρηση υφασμάτων του πατέρα τους. Συγκεκριμένα, στην οικογενειακή επιχείρηση, ο Λουί διαχειριζόταν τον τομέα του σχεδιασμού και της παραγωγής, ενώ ο Μαρσέλ και ο Φερνάν ασχολούνταν με τη διεύθυνση της εταιρείας. Το πρώτο αυτοκίνητο Ρενώ, το Renault Voiturette, πουλήθηκε σε ένα φίλο του Λουί, αφού έκανε μία δοκιμή οδήγησης. Μάλιστα ο πελάτης ήταν τόσο ενθουσιασμένος με τον τρόπο που το όχημα κινούνταν στους δρόμους, που το αγόρασε χωρίς δεύτερη σκέψη.

Οι αδελφοί Ρενώ αναγνώρισαν αμέσως την δημοσιότητα, την οποία θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί η εταιρεία τους με τη συμμετοχή των οχημάτων της σε αγώνες και η Renault έγινε γνωστή μετά τις άμεσες επιτυχίες της στους πρώτους αγώνες από πόλη σε πόλη της Γαλλίας, γεγονός που έφερε την άμεση επέκταση της εταιρείας. Τόσο ο Λουί όσο και ο Μαρσέλ Ρενώ οδηγούσαν τα αυτοκίνητα της εταιρείας στους αγώνες, όμως ο Μαρσέλ σκοτώθηκε σε ένα δυστύχημα κατά τη διάρκεια του αγώνα του 1903 Παρίσι – Μαδρίτη. Παρόλο που ο Λουί Ρενώ δεν συμμετείχε ξανά σε αγώνες από τότε, οι δραστηριότητες της εταιρείας του συνεχίστηκαν και αναπτύχθηκαν, όπως το Renault AK 90CV, που κέρδισε το πρώτο Γκραν Πρι το 1906. Ο Λουί ανέλαβε τη διοίκηση της εταιρείας ως ο μόνος εναπομείνας αδελφός Renault, όταν το 1906 ο Φερνάν αποσύρθηκε για λόγους υγείας.

Η φήμη της Renault όσον αφορά τις καινοτομίες, άνθισε από νωρίς. Το 1899, η Renault δημιούργησε το πρώτο 4-πορτο σεντάν αυτοκίνητο, ενώ κατοχύρωσε την πατέντα του πρώτου υπερτροφοδότη (τούρμπο). Εκείνη την εποχή, τα αυτοκίνητα ήταν είδος πολυτελείας και η τιμή των μικρότερων Renault που ήταν διαθέσιμα εκείνη την εποχή ξεκινούσε από 3.000 φράγκα, αντανακλώντας αυτή την τάση. Για έναν μέσο εργαζόμενο, αυτό το ποσό μπορούσε να εξοικονομηθεί σε χρονική περίοδο 10 ετών. Επιπρόσθετα, η Renault κατασκεύαζε ταξί, λεωφορεία και επαγγελματικά οχήματα πριν από τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ κατά τη διάρκειά του (1914-1918) ξεκίνησε την παραγωγή πυρομαχικών, πολεμικών αεροσκαφών και καινοτόμων πολεμικών οχημάτων, όπως το θωρακισμένο άρμα Renault FT-17. Η Renault έγινε ο κορυφαίος κατασκευαστής κινητήρων αεροσκαφών παγκοσμίως, ενώ η επιτυχία των προϊόντων αυτών της εταιρείας ήταν τέτοια, που ο ίδιος ο Λουί Ρενώ τιμήθηκε από τους Συμμάχους για τη συμμετοχή της εταιρείας του στη νίκη. Μέχρι το τέλος του Α’ Π.Π. η Renault ήταν η κορυφαία ιδιωτική βιομηχανία της Γαλλίας.

Μεταξύ των δύο Παγκοσμίων Πολέμων, ο Λουί Ρενώ επεξέτεινε το φάσμα δραστηριοτήτων της εταιρείας του, με την παραγωγή αγροτικών και βιομηχανικών προϊόντων. Στο μεταξύ, όμως, η Renault πάσχιζε να ανταγωνιστεί τα ολοένα και δημοφιλέστερα, μικρά και φθηνά αυτοκίνητα των άλλων εταιρειών, ενώ προβλήματα με το Χρηματιστήριο και το εργατικό δυναμικό επηρέασαν αρνητικά την επέκταση της εταιρείας. Στα τέλη της δεκαετίας του 1920, η Renault έχασε την πρώτη θέση στις πωλήσεις μεταξύ των γαλλικών εταιρειών αυτοκινήτων από την Citroen. Από το 1935 ωστόσο, λόγω της πτώχευσης της Citroën και της εξαγοράς της από την Michelin, η Renault ξαναέγινε η μεγαλύτερη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία και διατήρησε την πρωτιά έως και τη δεκαετία του 1980.

Τα οχήματα κατασκευής πριν από τον Α’ Π.Π. είχαν ένα χαρακτηριστικό σχήμα στο εμπρόσθιο τμήμα τους, αποτέλεσμα της τοποθέτησης του ψυγείου πίσω από τον κινητήρα. Αυτός ο σχεδιασμός συνεχίστηκε και ως τη δεκαετία του 1920 και μόλις το 1930 άρχισε να τοποθετείται το ψυγείο μπροστά.

Ιδιωτικοποίηση

Σύντομα αποφασίστηκε πως η κρατική διαχείριση της εταιρείας είχε γίνει πλέον τροχοπέδη για την ανάπτυξή της και η Renault ιδιωτικοποιήθηκε το 1996 και έγινε Renault S.A. (Société Anonyme – Ανώνυμη Εταιρεία). Αυτή η νέα ελευθερία της εταιρείας, της έδωσε την δυνατότητα να επεκτείνει τις δραστηριότητές της στην Ανατολική Ευρώπη και στη Νότια Αμερική. Το πρόγραμμα περιελάμβανε εργοστάσια στη Βραζιλία και νέες υποδομές στην Αργεντινή και την Τουρκία.

Στον 21ο αιώνα, η Renault έγινε γνωστή για τον ξεχωριστό σχεδιασμό των μοντέλων της. Τόσο η δεύτερη γενιά του Laguna, όσο και του Mégane, διέθεταν δυναμικές και γεμάτες γωνίες και ακμές, γραμμές οι οποίες και αποτέλεσαν μεγάλη επιτυχία. Αντιθέτως, αυτοκίνητα μεγαλύτερων κατηγοριών δεν ήταν το ίδιο επιτυχημένα. To Avantime (2001 – 2003), ένα περίεργο κράμα κουπέ και πολυμορφικού, είχε πολύ κακή εμπορική πορεία και γρήγορα αποσύρθηκε από την αγορά, ενώ και το πολυτελές Vel Satis (2001 – 2009) δεν είχε την αναμενόμενη εμπορική πορεία.

Πέραν του ξεχωριστού σχεδιασμού, η Renault έγινε παγκοσμίως γνωστή για την ασφάλεια που παρείχαν τα οχήματά της στους επιβάτες τους. Είναι σήμερα ο κατασκευαστής με τον μεγαλύτερο αριθμό αυτοκινήτων που έχουν κερδίσει τα πέντε αστέρια στις δοκιμές πρόσκρουσης του οργανισμού Euro NCAP. Η δεύτερη γενιά του Renault Laguna το 2001 ήταν το πρώτο αυτοκίνητο παγκοσμίως που κέρδισε αυτή την ανώτατη διάκριση και το 2004 το Modus ήταν το πρώτο μικρό αυτοκίνητο που πέτυχε αυτή τη βαθμολογία.

H Renault στην F1

  • 1977: Η Renault εμφανίζεται για πρώτη φορά στη Φόρμουλα 1.
  • 1982: Πρώτο 1-2 για τη Renault στο γαλλικό Γκραν Πρι.
  • 1988: Η Renault ανακοινώνει την επανεμπλοκή της στην Φόρμουλα 1 ως προμηθευτής κινητήρων για την ομάδα της Williams.
  • 1992: Ο Νάιτζελ Μάνσελ κερδίζει το πρωτάθλημα οδηγών και η Williams-Renault τον πρώτο της τίτλο στο πρωτάθλημα κατασκευαστών.
  • 1993: Ο Αλέν Πρόστ κερδίζει το 4ο και τελευταίο του πρωτάθλημα οδηγών και η Williams-Renault τον 2ο τίτλο της στο πρωτάθλημα κατασκευαστών.
  • 1994: Η Williams-Renault κερδίζει το 3ο συνεχόμενο τίτλο στο πρωτάθλημα κατασκευαστών.
  • 1995: Οι 4 οδηγοί της Renault κατακτούν τις 4 πρώτες θέσεις του πρωταθλήματος οδηγών και η Renault το 4ο συνεχόμενο τίτλο στο πρωτάθλημα κατασκευαστών.
  • 1996: Ο Ντέιμον Χιλ ανακηρύσσεται πρωταθλητής οδηγών και παράλληλα ο συναθλητής του στην ίδια ομάδα Ζακ Βιλνέβ κατακτά τη 2η θέση. Η Williams-Renault κερδίζει και πάλι το πρωτάθλημα κατασκευαστών, το 5ο συνεχόμενο για τη Renault.
  • 1997: Η Renault κερδίζει το 6ο πρωτάθλημα κατασκευαστών και ανακοινώνει την αποχώρησή της στο τέλος της σαιζόν.
  • 2001: Η Renault επιστρέφει στην Φόρμουλα 1 ως προμηθευτής κινητήρων για την Benetton.
  • 2002: Η Renault επιστρέφει μόνη της ως κατασκευαστής μονοθεσίου στην Φόρμουλα 1 με οδηγούς τον Τζέισον Μπατον και τον Γιάρνο Τρούλι.
  • 2003: Στη δεύτερή της σεζόν ως κατασκευαστής, η Renault κερδίζει 2 pole positions, 4 φορές οδηγοί της ανεβαίνουν στο βάθρο και μία νίκη (Ουγγαρία, Αύγουστος). Με τη νίκη του στη Βουδαπέστη ο Φερνάντο Αλόνσο γίνεται ο νεαρότερος οδηγός που κερδίζει Γκραν Πρι της Φόρμουλα 1 στην ιστορία του αθλήματος.
  • 2004: 3 pole positions, 5 φορές οδηγοί της στο βάθρο και μία νίκη (Γιάρνος Τρούλι, Μονακό) οδηγούν τη Renault στην 3η θέση του πρωταθλήματος κατασκευαστών. H Renault πετυχαίνει το στόχο της: να είναι μέσα στους 3 κορυφαίους κατασκευαστές μονοθεσίων.
  • 2005: Η Renault και o Φερνάντο Αλόνσο κατακτούν τα πρωταθλήματα κατασκευαστών και οδηγών αντίστοιχα. Ο Φερνάντο Αλόνσο γίνεται ο τότε νεαρότερος πρωταθλητής Φόρμουλα 1.
  • 2006: H Renault επαναλαμβάνει τη διπλή νίκη του 2005, κερδίζοντας τα πρωταθλήματα οδηγών και κατασκευαστών.

Renault σχετικές ειδήσεις: