Ελλάδα

Μετρό Θεσσαλονίκης: Το «κόστος» της καθυστέρησης

Μετρό Θεσσαλονίκης: Το «κόστος» της καθυστέρησης
Πάνω από 200 εκατομμύρια ευρώ και πολλά χρόνια καθυστέρησης έχουν στοιχίσει οι προσφυγές για το Μετρό Θεσσαλονίκης

Ραντεβού στην…Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, δίνουν οι κινήσεις πολιτών της Θεσσαλονίκης που εδώ και μήνες έχουν αποδυθεί σε αδιάκοπο «αγώνα» για να πετύχουν την ακύρωση των εργασιών κατασκευής του Μετρό στην πόλη. Οι φορείς που αντιδρούν, ισχυρίζονται ότι οι εργασίες -με την απόσπαση των αρχαιοτήτων- καταστρέφουν σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα. Το ΣτΕ με αλλεπάλληλες αποφάσεις του, με πιο πρόσφατη τη χθεσινή απόρριψη των ασφαλιστικών μέτρων, δίνει το ελευθέρας για τη συνέχιση και ολοκλήρωση του σημαντικού έργου για τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα.

Πλην όμως, όσο σημαντικό είναι αυτό το έργο, άλλο τόσο… «εμβληματική» θέλουν οι διαφωνούντες να κάνουν την αντίδρασή τους. Δεν αποδέχονται ούτε την απορριπτική απόφαση της Επιτροπής Αναστολών της Ολομέλειας του ΣτΕ επί του αιτήματός τους για «αναστολή απομάκρυνσης των αρχαιοτήτων από το Σταθμό Βενιζέλου» και δηλώνουν ότι…αναμένουν την απόφαση της Ολομέλειας επί της κύριας αίτησης ακύρωσης!

Οι λόγοι της αντιδρασης

Το «πάθος» με το οποίο οι -ελάχιστοι- διαφωνούντες υπερασπίζονται τις θέσεις τους -παρά τις αλλεπάλληλες δικαστικές αποφάσεις- θα ήταν άξιο θαυμασμού, αν δεν ήταν…τουλάχιστον περίεργο. Γιατί; Για πάρα πολλούς λόγους. Ο προφανής είναι ότι με τα συνεχή εμπόδια καθυστερεί η ολοκλήρωση του έργου. Ποιοι πλήττονται; Οι Θεσσαλονικείς! Υπάρχουν και κάποιοι που εξυπηρετούνται όμως από τις αναβολές;

Θα μπορούσε κάποιος να αντιτείνει ότι οι αντιδράσεις προέρχονται από το ενδιαφέρον για την προστασία των αρχαίων. Θα ήταν ακράδαντο επιχείρημα. Όμως…προηγήθηκαν οι αποφάσεις τόσο της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όσο και της προηγούμενης διοίκησης της Αττικό Μετρό που εν μια νυκτί, και με πολιτική απόφαση απομάκρυναν αρχαία από τον παράπλευρο σταθμό της Αγίας Σοφίας!!

Και μάλιστα, αυτό ακριβώς σημειώνει η τελευταία απόφαση του ΣτΕ ότι έχουν γίνει και στο παρελθόν αποσπάσεις «με υπουργική απόφαση του 2017, η νομιμότητα της οποίας δεν έχει αμφισβητηθεί».

Ποιος κερδίζει;

Κι αν μεν οι αντιδράσεις έχουν προσωπικά, ή πολιτικά κίνητρα, το θέμα θα μπορούσε -ακόμη κι έτσι- να εντασσόταν στο πλαίσιο μιας ανελέητης πολιτικής κόντρας. Όμως εδώ πλέον υπάρχουν σοβαρότατοι υπαινιγμοί που προέρχονται από την πλευρά της Κυβέρνησης. Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής είναι ξεκάθαρος: «επί ΣΥΡΙΖΑ δόθηκαν ως αποζημίωση στους εργολάβους 222 εκατομμύρια ευρώ»!!

Και συνέχισε: «καλό είναι λοιπόν να σκεφθούν οι Θεσσαλονικείς ποιους τελικά συμφέρουν αυτές οι προσφυγές. Κάθε διοικητική πράξη έρχονται και την προσβάλλουν ακόμη και σήμερα διάφοροι άνθρωποι και διάφορα συμφέροντα, καλό είναι να αναρωτηθούμε εάν αυτό δουλεύει τελικά υπερ του Ελληνικού Δημοσίου»

Η Κυβέρνηση θεωρεί ότι οι αποζημιώσεις που δίνονται στους εργολάβους οφείλονται σε δυο αιτίες:

  • «Αφενός στις μεγάλες και αδικαιολόγητες καθυστερήσεις της προηγούμενης κυβέρνησης που άφησε να περάσουν 4,5 χρόνια χωρίς να κάνει πρακτικά απολύτως τίποτα ιδίως στο σταθμό Βενιζέλου, αλλά και στο σταθμό Αγία Σοφία -για την ακρίβεια, το μόνο που έκαναν ήταν να ξεκινήσουν τις αποσπάσεις αρχαιολογικών ευρημάτων που τώρα καταγγέλλουν».
  • «Αφετέρου, τώρα που το έργο επιτέλους προχωρά, στις εμμονικές και εκδικητικές προσφυγές που όπως όλοι γνωρίζουν προκαλούν νέες καθυστερήσεις».

Ο κίνδυνος

Από την Κυβέρνηση έχουν διαμηνύσει σε όλους τους τόνους ότι «αν συνεχιστούν οι προσφυγές, υπάρχει κίνδυνος να συνεχιστούν οι καθυστερήσεις και να αυξηθούν οι αποζημιώσεις». Σημειώνεται ότι μέχρι στιγμής ο σχεδιασμός είναι το έργο να παραδοθεί το 2023.

Το Υπουργείο Υποδομών σημειώνει με νόημα: «η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και η τότε Διοίκηση της Αττικό Μετρό αποφάσισαν να εγκαταλείψουν τη δρομολογημένη λύση στο σταθμό Βενιζέλου και όσοι διαφωνούσαν δεν αντέδρασαν νομικά αλλά τους άφησαν κάθε περιθώριο να επιχειρήσουν να εφαρμόσουν την πρόταση που ήθελαν, επί 4,5 χρόνια δεν προχώρησαν ούτε βήμα, Δεν μπόρεσαν να κάνουν ούτε μελέτη αλλά την παρήγγειλαν 2 μήνες πριν τις εκλογές!»

Στην Κυβέρνηση σημειώνουν ότι στον ΣΥΡΙΖΑ «υπόσχονταν δήθεν λειτουργία του μετρό ενώ δεν είχαν ούτε φορέα λειτουργίας, ούτε επαρκή πρόοδο των εργασιών, ούτε εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, ούτε δοκιμαστικά δρομολόγια, ούτε καν ράγες! Υπενθυμίζεται ότι παραλάβαμε σύστημα ραγών μόλις στο 40% του βασικού έργου και 0% στην επέκταση προς Καλαμαριά -σήμερα έχουμε φτάσει στο 92% και 75% αντίστοιχα. Το μόνο που έκαναν με επιτυχία, ήταν «εγκαίνια» με μουσαμάδες…»

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έχει πλειστάκις μιλήσει για «οργανωμένες μειοψηφίες που δεν θέλουν τίποτα να πάει μπροστά» κι έχει επισημάνει ότι «σήμερα, η πλειονότητα των πολιτών, Δήμος, Περιφέρεια, επαγγελματικοί και επιστημονικοί φορείς, είναι όλοι ενωμένοι. Υποστηρίζουν το σχέδιο της κυβέρνησης, που έχει πάρει πράσινο φως τόσο από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο όσο και από το ΣτΕ: και μετρό και Αρχαία, με τη λύση που εφαρμόζει η Αττικό Μετρό».

Γράψτε το σχόλιο σας

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments