Είστε πρωινός τύπος; Το DNA των Νεάντερταλ μπορεί να εξηγήσει γιατί

Πηγή Φωτογραφίας: Αρχείου,Οι άνθρωποι που πέφτουν νωρίς για ύπνο και συνάμα ξυπνούν νωρίς, πιθανόν να πρέπει να ευχαριστήσουν τους Νεάντερταλ, λένε επιστήμονες, καθώς, όπως υποστηρίζουν, το DNA που κληρονομήθηκε

Ενώ τα περισσότερα γονίδια από την προϊστορική εποχή έχουν εξαλειφθεί λόγω της εξέλιξης του ανθρώπου, ένα μικρό ποσοστό παραμένει

Οι άνθρωποι που πέφτουν νωρίς για ύπνο και συνάμα ξυπνούν νωρίς, πιθανόν να πρέπει να ευχαριστήσουν τους Νεάντερταλ, λένε επιστήμονες, καθώς, όπως υποστηρίζουν, το DNA που κληρονομήθηκε μπορεί να συμβάλλει στην τάση αυτή. Ενώ τα περισσότερα γονίδια από την προϊστορική εποχή, τα οποία απέκτησαν οι άνθρωποι έχουν εξαλειφθεί λόγω της εξέλιξης του είδους, ένα μικρό ποσοστό παραμένει.

«Αναλύοντας τα κομμάτια DNA των Νεάντερταλ που παραμένουν στα γονιδιώματα των σύγχρονων ανθρώπων, ανακαλύψαμε μια εντυπωσιακή τάση», δήλωσε ο Τζον Κάπρα, επιδημιολόγος στο πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Σαν Φρανσίσκο. Όπως αναφέρθηκε πολλά από αυτά τα κομμάτια του DNA επηρέασαν γονίδια που ρυθμίζουν το «βιολογικό ρολόι» στους σύγχρονους ανθρώπους, «αυξάνοντας την τάση να είναι κανείς πρωινός τύπος».

Κύματα από Homo sapiens μετανάστευσαν από την Αφρική στην Ευρασία πριν από περίπου 70.000 χρόνια. Κατά την άφιξή τους συνάντησαν τους Νεάντερταλ, οι οποίοι είχαν ήδη προσαρμοστεί στη ζωή στο ψυχρότερο κλίμα, αφού είχαν καταλάβει την περιοχή εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια νωρίτερα. Χάρη στην ανάμειξή μεταξύ των ομάδων, οι άνθρωποι που ζουν σήμερα φέρουν έως και 4% του DNA των Νεάντερταλ, συμπεριλαμβανομένων γονιδίων που συνδέονται με το χρωματισμό του δέρματος, τα μαλλιά, το λίπος και την ανοσία.

Ο Κάρπα και οι συνεργάτες του ανέλυσαν DNA από σύγχρονους ανθρώπους και από Νεάντερταλ και διαπίστωσαν ότι διαφορετικές γενετικές παραλλαγές εμπλέκονται στα «βιολογικά ρολόγια», ή τους κιρκάδιους ρυθμούς, των δύο ομάδων. Δεδομένου ότι οι πρόγονοι των σύγχρονων ανθρώπων αναμίχθηκαν με Νεάντερταλ, ήταν πιθανό κάποιοι άνθρωποι που ζουν σήμερα να φέρουν τις παραλλαγές του DNA των Νεάντερταλ, όπως σκέφτηκαν.

Για να το ελέγξουν, οι ερευνητές στράφηκαν στη βρετανική βιοτράπεζα (UK Biobank), η οποία κατέχει γενετικές πληροφορίες, πληροφορίες για την υγεία και τον τρόπο ζωής μισού εκατομμυρίου ανθρώπων. «Όχι μονάχα πολλοί άνθρωποι παρουσίαζαν τις παραλλαγές, αλλά τα γονίδια συνδέονταν σταθερά με το πρωινό ξύπνημα», γράφουν οι επιστήμονες στο Genome Biology and Evolution.

Πάντως διευκρινίζεται πως για να είναι κανείς πρωινός τύπος χρειάζεται να συγκλίνουν πολλοί παράγοντες, και πως τα γονίδια των Νεάντερταλ έχουν μικρή μόνο επίδραση.

Ο καθηγητής Μάρκ Μάσλιν, του University College του Λονδίνου, ο οποίος δεν συμμετείχε στη μελέτη, δήλωσε: «Τώρα έχουμε γενετικές αποδείξεις ότι κάποιοι από εμάς είναι πραγματικά πρωινοί τύποι. Όταν οι άνθρωποι εξελίχθηκαν στην τροπική Αφρική, η διάρκεια της ημέρας ήταν κατά μέσο όρο 12 ώρες. Τώρα οι κυνηγοί-συλλέκτες ξοδεύουν μόνο το 30% του χρόνου τους κατά τον οποίον είναι ξύπνιοι για τη συλλογή τροφής, οπότε οι 12 ώρες είναι πολύς χρόνος. Όσο βορειότερα όμως πηγαίνεις, οι μέρες γίνονται όλο και πιο σύντομες το χειμώνα, οπότε ήταν λογικό και για τους Νεάντερταλ και για τους ανθρώπους να αρχίζουν να συλλέγουν τροφή όσο υπάρχει φως».

Με πληροφορίες από Guardian