Επικίνδυνα για την υγεία τα πλυντήρια πιάτων

Μια έρευνα αποδεικνύει ποια μικρόβια ευδοκιμούν στο περιβάλλον ενός πλυντηρίου πιάτων και είναι επικίνδυνο για την υγεία.

Είναι ένα εργαλείο που πλέον είναι απαραίτητο για κάθε νοικοκυριό. Ο λόγος για το πλυντήριο πιάτων το οποίο εξυπηρετεί πάρα πολύ ειδικά αν το ανδρόγυνο εργάζεται και δεν έχει και πάρα πολύ χρόνο για να ασχοληθεί με τις δουλειές του σπιτιού. Η συσκευή αυτή εκτός του ότι κάνει τα πιάτα, τα ποτήρια και τα μαχαιροπίρουνα να αστράφτουν, ωστόσο η συγκεκριμένη συσκευή αποτελεί ένα ιδιαιτέρως φιλόξενο περιβάλλον για μικροοργανισμούς βακτηρίων και μυκήτων σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Applied and Environmental Microbiology η οποία εξέτασε ποια μικρόβια και μύκητες ευδοκιμούν στα πλυντήρια πιάτων, αλλά και ποιοι είναι οι παράγοντες που βοηθούν αυτούς τους μικροοργανισμούς να αναπτυχθούν. Σύμφωνα με την Erica Hartmann, Επίκουρη Καθηγήτρια Μικροβιολογίας στο Northwestern University η οποία δεν συμμετείχε στην έρευνα, τα πλυντήρια πιάτων παρουσιάζουν ενδιαφέρον αναφορικά με τους μικροοργανισμούς γιατί αποτελούν ένα «ακραίο περιβάλλον».

Η εξήγηση είναι ότι οι συνθήκες που δημιουργούνται στο περιβάλλον ενός πλυντηρίου πιάτων εναλλάσσονται από υγρό σε ξηρό, από υψηλή θερμοκρασία σε ψυχρή ενώ επιπλέον υπάρχουν και ίχνη απορρυπαντικού τα οποία ανακατεύονται με υπολείμματα φαγητού και έτσι χιλιάδες μικρόβια επιβιώνουν.

Για τις ανάγκες της μελέτης, οι ερευνητές πήραν δείγματα από τα ειδικά λάστιχα 24 οικιακών πλυντηρίων πιάτων. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι κάποια κοινά βακτήρια που επιβιώνουν είναι ικανά να προκαλέσουν κάποιες λοιμώξεις σε άτομα με αδύναμο ανοσοποιητικό σύστημα. Σύμφωνα με την καθηγήτρια μικροβιολογίας  Gunde-Cimerman, στο  Πανεπιστήμιο της Λιουμπλιάνα της Σλοβενίας, η οποία συμμετείχε στην έρευνα, τα πλυντήρια πιάτων είναι γενικά ασφαλή για τον άνθρωπο, με εξαίρεση ορισμένες ομάδες που θα έπρεπε να είναι πιο προσεκτικοί για κίνδυνο μολύνσεων.

Στο ερώτημα πώς αυτοί οι μικροοργανισμοί εισέρχονται στο πλυντήριο, η Δρ. Gunde-Cimerman ανέφερε πως η «κύρια είσοδος» για τους μύκητες είναι το νερό της βρύσης που τροφοδοτεί τη συσκευή, όπως επίσης και τα τρόφιμα, ο άνθρωπος και τα κατοικίδια ζώα, ενώ για τα βακτήρια δεν υπάρχει παρά η υπόθεση πως εισέρχονται με τα μολυσμένα τρόφιμα. Τα μικρόβια αυτά ενδέχεται να απελευθερωθούν στην ατμόσφαιρα του σπιτιού μέσω των λυμάτων ή του ζεστού αέρα που παράγεται στο τέλος του πλυσίματος. Έτσι ένας τρόπος για να αποφευχθεί αυτή η διασπορά είναι να ανοίγουμε την πόρτα του πλυντηρίου αφού κρυώσει, ενώ στη συνέχεια να σκουπίζουμε το λάστιχο του πλυντηρίου με ένα πανί, ώστε να περιοριστεί η συγκέντρωση μικροβίων.