Και εγεννήθησαν οι τεχνητοί όρχεις! – ποντικών προς το παρόν

Πηγή Φωτογραφίας: freepik.com//3D illustration sperm approaching egg cell, ovum. Natural fertilization - close-up view. Conception, the beginning of a new life. Sperm under the microscope, movement sperm

Πρωτοφανές επιστημονικό επίτευγμα που ανοίγει τον δρόμο για τη δημιουργία τεχνητού σπέρματος ανθρώπου από βλαστοκύτταρα. Θα ευεργετηθούν όσοι άνδρες αντιμετωπίζουν πρόβλημα γονιμότητας

Σημαντικό βήμα έγινε στην προσπάθεια της επιστημονικής κοινότητας να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τα προβλήματα ανδρικής γονιμότητας: όπως αναφέρει η New York Post, ερευνητές του ισραηλινού πανεπιστημίου Bar-Ilan ανέπτυξαν «εργαστηριακούς όρχεις» που ελπίζουν ότι θα μπορούσαν τελικά να διευκολύνουν την ανδρική υπογονιμότητα την οποία αντιμετωπίζουν εκατομμύρια άνδρες. Πρόκειται για μικροσκοπικά τεχνητά όργανα, που παράγονται από τα κύτταρα όρχεων ποντικού και σύμφωνα με τους ερευνητές μοιάζουν με τη δομή και τη λειτουργία των φυσικών όρχεων. Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον δρα Νιτζάν Γκόνεν, στοχεύουν να αναπτύξουν ανθρώπινους όρχεις από ανθρώπινα βλαστοκύτταρα για να βοηθήσουν στη θεραπεία της στειρότητας. «Οι κλινικές γονιμότητας είναι σε θέση να εντοπίσουν ορισμένα από τα προβλήματα που προκαλούν ανδρική υπογονιμότητα που σχετίζονται με χαμηλό αριθμό σπερματοζωαρίων ή ανώμαλη δομή χωρίς όμως να καταλαβαίνουμε πλήρως τι προκαλεί αυτά τα προβλήματα, ποιες μεταλλάξεις γονιδιώματος οδήγησαν στην πάθηση ή τι πήγε στραβά στη λειτουργία του όρχεος με αποτέλεσμα να μη γίνεται σωστή μεταφορά του σπέρματος. Τώρα θα είναι δυνατή η μελέτη αυτών των θεμάτων μέσα στο σύστημα του μοντέλου που έχουμε δημιουργήσει» είπε ο Γκόνεν. Οι βιολόγοι έχουν ήδη δημιουργήσει από βλαστοκύτταρα «οργανοειδή» (τρισδιάστατες μικροσκοπικές εκδοχές ανωρίμων οργάνων), βασικά νεφρούς και έντερα. Η ερευνητική ομάδα του Ισραήλ δημιούργησε «οργανοειδή» από ανώριμα κύτταρα όρχεων από νεογνά ποντίκια. Οι ερευνητές συνειδητοποίησαν ότι η διαδικασία ήταν επιτυχής όταν εντόπισαν δομές που μοιάζουν με σωληνάρια και κυτταρική οργάνωση που μιμείται αυτή των in vivo όρχεων, δηλαδή τη λειτουργία των οργάνων εντός του οργανισμού και όχι σε εργαστηριακές συνθήκες (in vitro). Οι δοκιμές Remaining Time-0:00 Fullscreen Mute Οι τεχνητοί όρχεις του ποντικιού λειτούργησαν καλά για εννέα εβδομάδες που είναι, θεωρητικά, αρκετός χρόνος για τη δημιουργία και την απελευθέρωση σπέρματος ποντικού. Αυτή η διαδικασία διαρκεί περίπου 34,5 ημέρες. Οι όρχεις έχουν δύο κύριες λειτουργίες. Την παραγωγή, αποθήκευση και ωρίμανση των σπερματοζωαρίων και τη σύνθεση της τεστοστερόνης, της κύριας ανδρικής σεξουαλικής ορμόνης. Στα ευρήματα της μελέτης, που δημοσιεύθηκαν στην επιθεώρηση «International Journal of Biological Sciences» οι επιστήμονες σημείωσαν ότι τα «οργανοειδή» έδειξαν «σημάδια εισόδου στη μείωση», στη διαδικασία κυτταρικής διαίρεσης που μειώνει τον αριθμό των χρωμοσωμάτων στο μισό για να σχηματιστούν σπερματοζωάρια. Το όραμα του Γκόνεν είναι να αναπτύξει «οργανοειδή» στους όρχεις για να βοηθήσει αγόρια με καρκίνο που μπορεί να μην είναι σε θέση να παράγουν λειτουργικό σπέρμα. Οι βιοψίες θα λαμβάνονται προτού ξεκινήσει η θεραπεία τους, στη συνέχεια το γόνιμο σπέρμα θα αναπτύσσεται in vitro και θα καταψύχεται ώστε να μπορούν να το χρησιμοποιήσουν οι ασθενείς στο μέλλον ώστε να κάνουν παιδιά.