Οικονομία

Σούπερ-μάρκετ: Τριγμούς και “κόκκινους” ισολογισμούς φέρνει ο πληθωρισμός

Σούπερ-μάρκετ: Τριγμούς και “κόκκινους” ισολογισμούς φέρνει ο πληθωρισμός

Πηγή Φωτογραφίας: Eurokinissi (Αρχείου)

Εκρηκτικό είναι το μείγμα που διαμορφώνεται αυτή την περίοδο για τις αλυσίδες σούπερ-μάρκετ

Εκρηκτικό είναι το μείγμα που διαμορφώνεται αυτή την περίοδο για τις αλυσίδες σούπερ-μάρκετ, οι οποίες επιδιώκουν με κάθε τρόπο να διατηρήσουν σταθερή την κατανάλωση, η οποία έχει λάβει φθίνουσα πορεία. Έμπειρο στέλεχος της αγοράς δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να δούμε για πρώτη φορά ζημιογόνους ισολογισμούς για μεγάλες αλυσίδες σούπερ-μάρκετ για το 2023.

Διότι, παρά το γεγονός ότι ο τζίρος των αλυσίδων κινείται ανοδικά, το γεγονός αυτό οφείλεται σε αμιγώς πληθωριστικά χαρακτηριστικά. Από την άλλη, όμως, οι επιχειρήσεις του κλάδου καλούνται να επιδοτήσουν την κατανάλωση των προϊόντων που διαθέτουν, προκειμένου να κρατήσουν τους πελάτες τους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μειώνεται η κερδοφορία τους, καθώς τα σούπερ-μάρκετ έρχονται να επιδοτήσουν τις αγορές των καταναλωτών με προσφορές και μείωση τιμών όπου κρίνεται απαραίτητο και εφικτό, τουλάχιστον για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Η αντιμετώπιση της αισχροκέρδειας

Πριν από λίγες ημέρες οι ιδιοκτήτες και τα υψηλόβαθμα στελέχη των μεγάλων αλυσίδων που βρίσκονται επικεφαλής της Ένωσης Σούπερ-Μάρκετ βρέθηκαν στο ίδιο τραπέζι συζητήσεων, συζητώντας μεταξύ άλλων θεμάτων και για το “καλάθι του νοικοκυριού” αλλά και για την αισχροκέρδεια. Πρόσωπο που σχετίζεται με την Ένωση Σούπερ-Μάρκετ ανέφερε στο “Κ” ότι η Ένωση τίθεται ξεκάθαρα απέναντι σε όποιον αισχροκερδεί, επισημαίνοντας ότι ο καταναλωτής είναι σε θέση να αντιληφθεί τις απότομες ή και αδικαιολόγητες μεταβολές τιμών, απορρίπτοντας εντέλει όποιον προσφεύγει σε τέτοιου είδους πρακτικές.

Εκτίμηση για “κόκκινους” ισολογισμούς

Άλλο πρόσωπο που σχετίζεται με το οργανωμένο λιανεμπόριο σχολίαζε την πορεία του τζίρου, για την οποία έχουν ακουστεί αρκετά σχόλια και επικρίσεις ως προς το γεγονός ότι αυξάνεται σταδιακά τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, εν μέσω του ευρύτερου κύματος ακρίβειας που πλήττει την αγορά. Σημείωνε ότι από τη μία πλευρά ο τζίρος είναι πληθωριστικός, ενώ από την άλλη η τρέχουσα κατάσταση δεν ωφελεί καμία από τις επιχειρήσεις του κλάδου, δεδομένου ότι από τη στιγμή που μειώνεται η κατανάλωση στα ράφια – και επομένως ο όγκος πωλήσεων των προϊόντων– τα σούπερ-μάρκετ καλούνται να προβούν σε εκπτώσεις προϊόντων για να κρατήσουν τους πελάτες τους στα καταστήματα, γεγονός που κατ’ επέκταση πλήττει την κερδοφορία τους. “Στη μείωση της κατανάλωσης έρχονται να προστεθούν παράγοντες όπως είναι η σημαντική αύξηση στο εργασιακό κόστος, η αναπροσαρμογή των ενοικίων με βάση τα πληθωριστικά δεδομένα και το συνεχιζόμενα υψηλό κόστος ενέργειας. Επομένως μην απορήσετε εάν στο τέλος της χρονιάς δείτε ισολογισμούς αλυσίδων για το 2023, οι οποίοι μπορεί να είναι ακόμα και ζημιογόνοι στις κάτω γραμμές τους”, σημείωνε με νόημα το ίδιο στέλεχος.

“Η λιανική υπό κανονικές συνθήκες θα πρέπει να διατηρεί περιθώριο άνω του 4% στα κέρδη προ φόρων. Εξ αυτού το 3% οφείλει να επενδύεται σε νέα καταστήματα, τεχνολογίες, logistics, ανακαινίσεις καταστημάτων και το 1% προορίζεται για την αμοιβή των μετόχων. Ωστόσο αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα το συγκεκριμένο ποσοστό κινείται κάτω από τα επίπεδα του 2%, ενώ συνεχίζει να συμπιέζεται και πιθανότατα θα μειωθεί περαιτέρω, φέρνοντας ζημίες στα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους. Σε κάθε περίπτωση, ο πληθωρισμός δεν αποτελεί θετικό στοιχείο για τη λιανική. Είναι ένας αρνητικός παράγοντας που επιβαρύνει όλες τις γραμμές λειτουργίας και κόστους των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο λιανεμπόριο. Όσο δύνανται τα σούπερ-μάρκετ και εφόσον μειωθούν οι τιμές από πλευράς προμηθευτών-βιομηχανίας, θα προβούν με τη σειρά τους σε διορθώσεις τιμών”, προσθέτει το ίδιο πρόσωπο.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο έντονος ανταγωνισμός που κυριαρχεί μεταξύ των αλυσίδων, αποτελεί επιπλέον παράγοντα πίεσης, ο οποίος ωθεί τα σούπερ-μάρκετ να είναι ιδιαίτερα προσεκτικά με τη διαμόρφωση των τιμών τους στα ράφια, επιδιδόμενα σε “μάχη” προσφορών.

Στο 12,3% ο πληθωρισμός στα τρόφιμα 

Τα πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ είναι απολύτως ενδεικτικά της επικρατούσας κατάστασης, όπου τα τρόφιμα διατηρούν υψηλό επίπεδο πληθωρισμού παρά την ευρύτερη εξομάλυνση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Συγκεκριμένα, από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του μηνός Ιουλίου 2023 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουλίου 2022 προέκυψε αύξηση 2,5% έναντι αύξησης 11,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2022 με το 2021. Στον αντίποδα όμως θα πρέπει να σημειωθεί ότι η αύξηση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 2,5% τον Ιούλιο προκύπτει κατά κύριο λόγο από τα τρόφιμα. Η αύξηση του Δείκτη Τιμών στα προϊόντα διατροφής και μη αλκοολούχα ποτά τον περασμένο Ιούλιο έφτασε σε ποσοστό 12,3%, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα, ψάρια, γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα, λαχανικά, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.

Eπικαλούμενοι τα πρόσφατα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων αγοράς, NielsenIQ, στα οποία για πρώτη φορά συνυπολογίζεται και η Lidl, προκύπτει ότι η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων κινήθηκε θετικά σε αξία στο 8,7% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023, συγκρίνοντας την περίοδο έως και 02 Ιουλίου 2023 με την αντίστοιχη του 2022. Η τάση αυτή καθοδηγήθηκε κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+9,2%) όσο και τα τυποποιημένα (+9,4%). Σε ό,τι αφορά τις μεγάλες κατηγορίες προϊόντων οικιακής χρήσης, καθώς και προσωπικής φροντίδας, παρουσίασαν σημαντική αύξηση πωλήσεων σε αξία, στο 10,6% και 7,8% αντίστοιχα, γεγονός που αποδίδεται σε αμιγώς πληθωριστικές πιέσεις που ωθούν προς τα επάνω τις τιμές στα ράφια και τα ψυγεία των σούπερ-μάρκετ.

Πηγή: capital.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments