Οι ωκεανοί γίνονται πιο «πράσινοι» λόγω της κλιματικής αλλαγής

Πηγή Φωτογραφίας: skai.gr/pixabay

Οι δορυφόροι της NASA δείχνουν ότι περισσότεροι από τους μισούς ωκεανούς της Γης είναι πράσινοι λόγω της κλιματικής αλλαγής που διαταράσσει τα θαλάσσια οικοσυστήματα.

Ο «μπλε πλανήτης» εξακολουθεί να αξίζει το παρατσούκλι του; Τα δορυφορικά δεδομένα δείχνουν ότι τα τελευταία 20 χρόνια οι χρωματικές αλλαγές από μπλε σε πράσινο έχουν συμβεί στο 56% των ωκεανών του κόσμου. Αυτές οι αλλαγές είναι ιδιαίτερα εμφανείς σε τροπικές περιοχές κοντά στον ισημερινό.

Σύμφωνα με ερευνητές, συγγραφείς μιας μελέτης που δημοσιεύτηκε στις 12 Ιουλίου στο περιοδικό Nature, αυτό το λεπτό πρασίνισμα των ωκεανών μας μαρτυρεί την επίδραση της κλιματικής αλλαγής στην υποβρύχια ζωή.

Ο δορυφόρος Modis-Aqua της NASA εντόπισε μια σταδιακή μετατόπιση από το μπλε στο πράσινο σε περισσότερους από τους μισούς ωκεανούς του πλανήτη. Ένα φαινόμενο εντυπωσιακού μεγέθους: η επιφάνεια που έχει αλλάξει χρώμα είναι μεγαλύτερη από όλη τη γη στον πλανήτη.

Ο ερευνητής BB Cael από το Εθνικό Κέντρο Ωκεανογραφίας στο Σαουθάμπτον στο Ηνωμένο Βασίλειο και οι συνεργάτες του ανέλυσαν τα δεδομένα της NASA. Η μελέτη τους καταλήγει στο συμπέρασμα ότι ο πράσινος χρωματισμός είναι σημάδι αλλαγής του οικοσυστήματος λόγω της κλιματικής αλλαγής.

Ενώ η φύση και οι ακριβείς αιτίες αυτών των αλλαγών δεν έχουν επιβεβαιωθεί, ο ερευνητής πιστεύει ότι πιθανότατα συνδέονται με τα πλάσματα στο κάτω μέρος των περισσότερων τροφικών αλυσίδων: το φυτοπλαγκτόν. Αυτοί οι οργανισμοί παίζουν ζωτικό ρόλο στην παραγωγή μεγάλου μέρους του οξυγόνου που αναπνέουμε και στη σταθεροποίηση της ατμόσφαιράς μας. « Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής γίνονται ήδη αισθητές στο επιφανειακό θαλάσσιο μικροβιακό οικοσύστημα », σημειώνει η μελέτη.

Η αλλαγή χρώματος των ωκεανών θα μπορούσε να είναι σημάδι μεγαλύτερου προβλήματος

Σύμφωνα με τους συγγραφείς, μια αλλαγή στο χρώμα των ωκεανών θα μπορούσε να αντανακλά μια αλλαγή στην κατάσταση των οικοσυστημάτων. « Δεν πρόκειται για ριζικές και τεράστιες αλλαγές που καταστρέφουν το οικοσύστημα, μπορεί να είναι λεπτές », διευκρινίζει ο BB Cael. « Αλλά μας δίνει περαιτέρω στοιχεία ότι η ανθρώπινη δραστηριότητα πιθανότατα επηρεάζει μεγάλα τμήματα της παγκόσμιας βιόσφαιρας».

Το χρώμα του ωκεανού μπορεί να αλλάζει από χρόνο σε χρόνο, με τα επίπεδα χλωροφύλλης στην επιφάνεια να ποικίλλουν ευρέως. Ως εκ τούτου, είναι δύσκολο να προσδιοριστεί εάν η αλλαγή από μπλε σε πράσινο οφείλεται πράγματι στην κλιματική αλλαγή.

Οι επιστήμονες πίστευαν ότι θα χρειάζονταν έως και 40 χρόνια παρακολούθησης του χρώματος του ωκεανού πριν παρατηρήσουν οποιαδήποτε τάση. Κάθε δορυφόρος μετρά τις αλλαγές χρώματος με τον δικό του τρόπο, καθιστώντας δύσκολο τον συνδυασμό δεδομένων από πολλούς δορυφόρους.

Για να κατανοήσουμε καλύτερα τα μεταβαλλόμενα χρώματα του ωκεανού, μια αποστολή της NASA που ονομάζεται Pace πρόκειται να ξεκινήσει τον Ιανουάριο του 2024. Θα παρακολουθεί το πλαγκτόν, τα αερολύματα, τα σύννεφα και το οικοσύστημα των ωκεανών.