Policy Briefs

Μεταφορές: Η οικολογική μετάβαση στο επίκεντρο όλης της ευρωπαϊκής προσοχής

Μεταφορές: Η οικολογική μετάβαση στο επίκεντρο όλης της ευρωπαϊκής προσοχής

Πηγή Φωτογραφίας: Reuters

Το ζήτημα της οικολογικής μετάβασης έχει καταστεί το πιο κεντρικό ζήτημα στην ευρωπαϊκή ατζέντα.

Από τον Ιούλιο του 2021, η ευρωπαϊκή πολιτική μεταφορών κυριαρχείται από το πακέτο Fit for 55, την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μείωση των εκπομπών κατά 55% έως το 2030, αλλά τι να περιμένουμε από το υπόλοιπο του τρέχοντος έτους;

Το νομοθετικό πακέτο Fit for 55 εισέρχεται τώρα στην τελική του φάση, με προσωρινές συμφωνίες μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για όλα τα αρχεία που σχετίζονται με τις μεταφορές.

Ωστόσο, με την προσέγγιση των ευρωεκλογών που έχουν προγραμματιστεί για τον Ιούνιο του 2024, ορισμένα ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα.

Πρότυπα Euro 7

Σύμφωνα με τη νομοθεσία που ψηφίστηκε φέτος, τα νέα αυτοκίνητα και φορτηγά που πωλούνται μετά το 2035 θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων, γεγονός που σημαίνει το τέλος των οχημάτων που κινούνται με βενζίνη και ντίζελ.

Το στέλεχος της ΕΕ θέλει να αυστηροποιήσει τα πρότυπα εκπομπών για τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται από το 2025 και τα βαρέα οχήματα που πωλούνται από το 2027.

Σε αντίθεση με τη νομοθεσία για τις εκπομπές CO2, αυτή η θέσπιση των προτύπων Euro 7 επικεντρώνεται σε επιβλαβείς για την υγεία ρύπους, όπως τα σωματίδια, το οξείδιο του αζώτου και το μονοξείδιο του άνθρακα.

Η νομοθεσία έχει πυροδοτήσει πολλές διαμάχες, η οποία θεωρείται υπερβολικά αφιλόδοξη από τους υποστηρικτές του περιβάλλοντος και πολύ δαπανηρή και βιαστική για την αυτοκινητοβιομηχανία.

Στο Συμβούλιο της ΕΕ, ένας συνασπισμός χωρών έχουν συνενωθεί για να προσπαθήσουν να επιτύχουν χαλάρωση των νέων κανόνων (ή ακόμα και την εξάλειψή τους συνολικά), υποστηρίζοντας ότι θα επέβαλαν μια απαράδεκτη οικονομική πίεση στον κλάδο σε περιορισμένες επιδόσεις.

Στην πραγματικότητα, ο δρόμος για το Euro 7 είναι ασαφής και η ισπανική Προεδρία θα πρέπει να χρησιμοποιήσει πολλή διπλωματία για να βρει μια θέση στην οποία μπορούν να συμφωνήσουν τα περισσότερα κράτη μέλη.

Στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ο Alexandr Vondra, επικεφαλής διαπραγματευτής για τον φάκελο και μέλος της ομάδας Ευρωπαίων Συντηρητικών και Μεταρρυθμιστών (CRE), επέκρινε ευρέως το έργο.

«Τα πρότυπα Euro 7 όπως παρουσιάζονται σήμερα θα βλάψουν τους καταναλωτές και τους κατασκευαστές. Οι επιπτώσεις αυτών είναι δυσανάλογες με τις θετικές επιπτώσεις στο περιβάλλον », είπε.

Την ίδια ώρα, άλλοι ευρωβουλευτές ζητούν ενίσχυση των προτύπων Euro 7.

Η Christel Schaldemose της αριστερής ομάδας Σοσιαλιστών και Δημοκρατών (S&D) και ο Bas Eickhout της Ομάδας των Πρασίνων ζήτησαν περισσότερη φιλοδοξία, κατηγορώντας τη δεξιά για αντίθεση με τη νομοθεσία που θεωρούν ζωτικής σημασίας για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα στις πόλεις.

Ακολουθώντας αυτές τις αποκλίνουσες απόψεις, η κεντρώα ομάδα Renew αποδεικνύεται επομένως ότι είναι βασιλιάς, καθώς η ευθυγράμμισή της δεξιά ή αριστερά θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στην τύχη του αρχείου.

Πρότυπα CO2 για βαρέα οχήματα

Τα πρότυπα CO2 για βαρέα οχήματα, όπως φορτηγά και λεωφορεία, συνεχίζουν επίσης να βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη.

Πολλοί κατασκευαστές αυτοκινήτων ανακουφίστηκαν όταν η Επιτροπή ανακοίνωσε ότι δεν θα επιβάλει 100% μείωση των εκπομπών CO2 από βαρέα επαγγελματικά οχήματα, όπως συνέβη με τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά.

Ο προτεινόμενος στόχος του 90% έως το 2040 σημαίνει ότι η βιομηχανία μπορεί να συνεχίσει να παράγει φορτηγά και λεωφορεία με τυπικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης, αλλά σε μειωμένες ποσότητες.

Με αυτήν την πρόταση, το στέλεχος της ΕΕ θέλει να τονώσει τη μετάβαση σε ηλεκτρικά και υδρογονοκίνητα οχήματα. Ο κανονισμός θέτει επίσης αυστηρότερα πρότυπα για τα αστικά λεωφορεία, επιβάλλοντας μια μετάβαση στην τεχνολογία μηδενικών εκπομπών έως το 2030.

Ο Γερμανός ευρωβουλευτής Jens Gieseke χαιρέτισε το γεγονός ότι η Επιτροπή αποφάσισε να μην απαγορεύσει εντελώς τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, λέγοντας ότι ήταν απόδειξη ότι η εκτελεστική εξουσία “επιτέλους επέστρεφε στις ιδεολογικές της θέσεις” .

Ωστόσο, ο εισηγητής της υπόθεσης, Yannick Jadot (Πράσινοι), θέλει να θέσει ένα όριο 100% από το 2040, υποστηρίζοντας ότι αυτό δεν είναι μόνο περιβαλλοντικό ζήτημα αλλά και αναγκαιότητα για τη βιομηχανία Η Ευρώπη παραμένει ανταγωνιστική.

Στο πλαίσιο του Συμβουλίου, έχουν εμφανιστεί τα παραδοσιακά ρήγματα, που διχάζουν τις χώρες που υποστηρίζουν μεγαλύτερη φιλοδοξία και εκείνες που θέλουν η πρόταση να είναι «πιο ρεαλιστική» .

Ορισμένες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Δανίας και της Ολλανδίας, θέλουν να επιτευχθεί ο στόχος του 100% το αργότερο έως το 2040, ενώ άλλες, όπως η Τσεχία, η Πολωνία και η Ιταλία, πιστεύουν ότι τα πρότυπα είναι ήδη πολύ περιοριστικά και επιβάλλονται πολύ γρήγορα .

Πιο πράσινες εμπορευματικές μεταφορές

Στα μέσα Ιουλίου, λίγο πριν οι ευρωβουλευτές φύγουν για καλοκαιρινές διακοπές, η Επιτροπή παρουσίασε το πακέτο της για την οικολογική μετακίνηση εμπορευμάτων.

Αυτό το πακέτο συγκεντρώνει πολλά αρχεία και ουσιαστικά στοχεύει στη μεταφορά εμπορευματικών μεταφορών από τις οδικές σε σιδηροδρομικές και εσωτερικές πλωτές οδούς, να ενθαρρύνει την αγορά φορτηγών χαμηλών εκπομπών και να κάνει τον υπολογισμό του αποτυπώματος άνθρακα της μεταφοράς εμπορευμάτων.

Επί του παρόντος, οι ευρωβουλευτές και τα κράτη μέλη δεν έχουν αποφασίσει ακόμη για τη θέση τους.

Ωστόσο, ο κλάδος έχει ήδη εντοπίσει τομείς στους οποίους θα ήθελε να δει αλλαγή και έχει στείλει μια σειρά από σημεία συζήτησης.

Η Κοινότητα Ευρωπαϊκών Σιδηροδρόμων (CCFE), ένας από τους κορυφαίους σιδηροδρομικούς εμπορικούς συνδέσμους της Ευρώπης, για παράδειγμα, δήλωσε ότι είναι «πολύ ανήσυχος» για την απόφαση της Επιτροπής να επιτρέψει σε μεγαλύτερα και βαρύτερα φορτηγά να κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους, προειδοποιώντας ότι αυτό «  κινδυνεύει να προκαλέσει αντίστροφη αλλαγή τρόπου μεταφοράς  από τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές.

Η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU), η οποία εκπροσωπεί τους φορείς εκμετάλλευσης εμπορευμάτων, επαίνεσε την Επιτροπή που έκανε την παρουσίαση του αποτυπώματος άνθρακα εθελοντική για τις επιχειρήσεις.

Αναμένετε ότι η πολιτική συζήτηση για τα ζητήματα μεταφοράς εμπορευμάτων θα θερμανθεί όταν οι νομοθέτες επιστρέψουν από τις διακοπές.

Νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού των ΗΠΑ

Οι επιδοτήσεις που παρέχονται από τις Ηνωμένες Πολιτείες βάσει του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού ( IRA ) προκάλεσαν σάλο σε πολλούς βιομηχανικούς τομείς, ιδίως λόγω των διατάξεων που ευνοούν την εγχώρια παραγωγή. Όσον αφορά τα ηλεκτρικά οχήματα, η ΕΕ εξακολουθεί να ελπίζει σε μια καλύτερη συμφωνία με την Ουάσιγκτον για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων και μπαταριών.

Στις 20 Ιουλίου, τα κράτη μέλη της ΕΕ έδωσαν το πράσινο φως στις διαπραγματεύσεις για μια συμφωνία ΕΕ-ΗΠΑ για κρίσιμα ορυκτά, η οποία “θα πρέπει να επιτρέπει να λαμβάνονται υπόψη  κρίσιμα ορυκτά που εξορύσσονται ή υποβάλλονται σε επεξεργασία στην ΕΕ για να πληρούνται οι απαιτήσεις  ” του φόρου ηλεκτρικών οχημάτων των ΗΠΑ σύμφωνα με τη διαπραγματευτική εντολή.

Η Επιτροπή «  στοχεύει να καταλήξει σε [συμφωνία] το συντομότερο δυνατό  », είπε ένας εκπρόσωπος στην EURACTIV. Ωστόσο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες λένε ότι αυτό λύνει μόνο κατά το ήμισυ το πρόβλημα, καθώς η τελική συναρμολόγηση των αυτοκινήτων πρέπει ακόμη να πραγματοποιηθεί στην Αμερική για να λάβουν οι καταναλωτές φορολογική απαλλαγή.

«Μια τέτοια συμφωνία θα αντιμετώπιζε μόνο ένα θέμα, την έκπτωση φόρου για κρίσιμα ορυκτά », δήλωσε στο EURACTIV εκπρόσωπος της γερμανικής ένωσης αυτοκινητοβιομηχανίας Verband der Automobilindustrie (VDA). «Οι άλλες προϋποθέσεις —ιδίως η συναρμολόγηση του οχήματος στη Βόρεια Αμερική και η υπέρβαση των προβλεπόμενων ορίων τιμών— πρέπει να εξακολουθούν να πληρούνται, ανεξάρτητα από μια πιθανή συμφωνία ΕΕ-ΗΠΑ για πρώτες ύλες που δεν θα μπορούσε να καλύψει αυτά τα σημεία» . πρόσθεσε ο εκπρόσωπος.

Ανακύκλωση αυτοκινήτων

Στις 13 Ιουλίου, το στέλεχος της ΕΕ παρουσίασε έναν κανονισμό για τα οχήματα στο τέλος του κύκλου ζωής τους (ELV), ο οποίος παρέχει νέους κανόνες για τον τρόπο μεταχείρισης των αυτοκινήτων που έχουν φτάσει στο τέλος του κύκλου ζωής τους.

Η πρόταση αποσκοπεί στη διευκόλυνση της ανακύκλωσης των οχημάτων με τη θέσπιση νέων κανόνων σχεδιασμού και την ενθάρρυνση της ανάκτησης και επαναχρησιμοποίησης πολύτιμων υλικών.

«Η νέα μας πρόταση θα υποστηρίξει τη μετάβαση του οικοσυστήματος της αυτοκινητοβιομηχανίας στην κυκλικότητα, θα ενισχύσει τη βιομηχανία ανακύκλωσης ενώ θα δημιουργήσει περισσότερες από 22.000 θέσεις εργασίας και θα βελτιώσει τη λειτουργία της ενιαίας αγοράς», δήλωσε ο Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς της ΕΕ Τιερί Μπρετόν.

Ο φάκελος θα υποβληθεί τώρα προς εξέταση από το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments