Σιδηρόδρομος: «Χάσμα μεταξύ του ελληνικού από τον διεθνή σιδηρόδρομο»

Πηγή Φωτογραφίας: Eurokinissi (Αρχείου)//Σιδηρόδρομος: «Χάσμα μεταξύ του ελληνικού από τον διεθνή σιδηρόδρομο»
Την επανακρατικοποίηση της Hellenic Train και την απορρόφησή της από τον νέο σιδηροδρομικό φορέα «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Α.Ε.» με στόχο τη δημιουργία ενιαίου δημόσιου φορέα με διαχωρισμένες οικονομικές δραστηριότητες, ζητά ο Σύλλογος Διπλωματούχων Μηχανικών ΟΣΕ, ο οποίος εκπροσωπεί εργαζόμενους των εταιρειών ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και HELLENIC TRAIN.
Χαρακτηριστικό του διοικητικού χάους που επικρατεί στον ελληνικό σιδηρόδρομο ακόμα και σήμερα, δύο χρόνια μετά το δυστύχημα των Τεμπών, είναι το γεγονός πως στον ίδιο Οργανισμό εφαρμόζονται δύο οργανογράμματα, ενώ υφίστανται εργαζόμενοι τριών ταχυτήτων με διαφορετικές ευθύνες, δικαιώματα, υποχρεώσεις και μισθολόγιο. Τα δύο οργανογράμματα είχαν εγκριθεί το 2019 και το 2022, αλλά δεν εφαρμόστηκαν ποτέ στην πράξη με αποτέλεσμα η λειτουργία του οργανισμού να συνεχιστεί με το οργανόγραμμα που ίσχυε από το 2016 σύμφωνα με το ethnos.gr και τη Μαρία Λιλιοπούλου.
Χαρακτηριστικό του διοικητικού χάους που επικρατεί στον ελληνικό σιδηρόδρομο ακόμα και σήμερα, δύο χρόνια μετά το δυστύχημα των Τεμπών, είναι το γεγονός πως στον ίδιο Οργανισμό εφαρμόζονται δύο οργανογράμματα, ενώ υφίστανται εργαζόμενοι τριών ταχυτήτων με διαφορετικές ευθύνες, δικαιώματα, υποχρεώσεις και μισθολόγιο. Τα δύο οργανογράμματα είχαν εγκριθεί το 2019 και το 2022, αλλά δεν εφαρμόστηκαν ποτέ στην πράξη με αποτέλεσμα η λειτουργία του οργανισμού να συνεχιστεί με το οργανόγραμμα που ίσχυε από το 2016 σύμφωνα με το ethnos.gr και τη Μαρία Λιλιοπούλου.
Συνέπεια αυτού του διοικητικού αλαλούμ είναι σήμερα στον ΟΣΕ οι υπάλληλοι που υπηρετούν σε θέσεις ευθύνης να είναι μοιρασμένοι στα οργανογράμματα του 2016 και του 2022, ενώ όλο το υπόλοιπο προσωπικό να είναι τοποθετημένο με το οργανόγραμμα του 2016, ενώ την ίδια στιγμή οι ελλείψεις προσωπικού σε όλους τους κλάδους και τις ειδικότητες είναι τεράστιες. Από το εγκεκριμένο, τον Μάιο του 2022, οργανόγραμμα των 2.100 θέσεων του ΟΣΕ, καλύπτονται μόνο οι 1.250 θέσεις εκ των οποίων οι 550 περίπου από μόνιμο προσωπικό, 100 περίπου από προσωπικό ορισμένου χρόνου για φυλάξεις ισοπέδων διαβάσεων και άλλες 600 από προσωπικό με συμβάσεις παροχής υπηρεσιών. Αντίστοιχα στην ΕΡΓΟΣΕ η μείωση προσωπικού σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν ανέρχεται σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50%.
Με αφορμή το επερχόμενο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο αναμένεται να προστεθεί στην πλειάδα νομοθετημάτων, αλλάζοντας ξανά τα δεδομένα μόλις τέσσερις μήνες μετά την ψήφιση του τελευταίου νόμου, οι εργαζόμενοι επισημαίνουν τις παλινωδίες και τις αλλαγές σχεδιασμού που σημειώθηκαν μόνο σε διάστημα ενός έτους. Σύμφωνα με τα όσα περιγράφουν:
- Ο αρχικός σχεδιασμός του υπουργείου για τη νέα εταιρεία «ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ ΕΛΛΑΔΟΣ Α.Ε» από τον Ιανουάριο του 2024 αφορούσε τη δημιουργία ενός νέου φορέα αποκλειστικής ευθύνης για το σχεδιασμό, την ανάπτυξη, τη συντήρηση και την ασφαλή διαχείριση των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρας.
- Τον Μάιο του 2024, παρουσιάστηκε η πρώτη μεταστροφή του σχεδιασμού, αφού με το άρθρο 26 του Ν.5111/2024 η ανάθεση και εκτέλεση των σιδηροδρομικών έργων για την αποκατάσταση των βλαβών στις πληγείσες περιοχές της Θεσσαλίας ανατέθηκε στις υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
- Λίγο πριν τον ανασχηματισμό ανακοινώθηκε η πρόθεση του υπουργείου να αναθέσει τη συντήρηση υποδομών και συστημάτων σε διακριτό φορέα σε συνεργασία με τους γαλλικούς σιδηροδρόμους και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ανακοίνωση που τροποποιεί πλήρως τον αρχικό σχεδιασμό.
- Αμέσως μετά τον ανασχηματισμό η νέα πολιτική ηγεσία προχώρησε σε νέες ανακοινώσεις, που αφορούν την τροποποίηση του νομικού καθεστώτος λειτουργίας του ΟΣΕ με βάση το μοντέλο που ακολουθήθηκε στη ΔΕΗ και την κατάθεση νομοθετικών ρυθμίσεων για το σιδηρόδρομο.
Η ΡΑΣ παρότι έχει την αρμοδιότητα πιστοποίησης της ασφάλειας αλλά και ανάκλησης της άδειας ασφάλειας του σιδηροδρόμου, στην επιστολή της ισχυρίζεται ότι δεν έχει ουσιαστική αρμοδιότητα, κάτι που προκαλεί ερωτήματα. Τα υπαρκτά ζητήματα που θέτει με γενικό τρόπο περί έλλειψης τηλεδιοίκησης και ETCS σε κομμάτια του σιδηροδρόμου είναι ήδη πολλάκις καταγεγραμμένα και δεν εισφέρουν με ουσιαστικό τρόπο στην επίλυση των προβλημάτων, αναδεικνύοντας γνωστά ζητήματα τα οποία και η προηγούμενη πολιτική ηγεσία είχε επισημάνει.
Για αυτό όπως μαθαίνουμε σύντομα θα υπάρξουν και πρωτοβουλίες αναφορικά με την λειτουργία και τη στελέχωση της ΡΑΣ, ώστε η διοίκησή της, της οποίας η θητεία έχει λήξει, να έχει το ρόλο που αρμόζει σε μια ανεξάρτητη αρχή.
Το σχέδιο νόμου που ετοιμάζει το Υπουργείο, δίνει έμφαση στην αναδιοργάνωση κρίσιμων φορέων, στην ενίσχυση της ανεξαρτησίας και της λογοδοσίας όπου χρειάζεται, και κυρίως στην επιχειρησιακή εφαρμογή των εισηγήσεων ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Κομισιόν και ERA. Σκοπός είναι να αποτελέσει το πρώτο ορόσημο για τη μετάβαση του ελληνικού σιδηροδρόμου, σε μια νέα εποχή λογοδοσίας και διαφάνειας.
Πηγή: pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας