Πολιτισμός

Ο Ξένος του Αμπέρ Καμύ: Θεματικές συζητήσεις στο “Από μηχανής” Θέατρο τη Δευτέρα 5 Φεβρουαρίου (vid)

Ο Ξένος του Αμπέρ Καμύ: Θεματικές συζητήσεις στο “Από μηχανής” Θέατρο τη Δευτέρα 5 Φεβρουαρίου (vid)
Συνεχίζεται η σειρά συζητήσεων για την παράσταση «Ο Ξένος» του Αμπέρ Καμύ με καλεσμένη, τη Δευτέρα 5 Φεβρουαρίου τη  διδάκτωρ φιλολογίας και θεατρολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών Ελένη Γκίνη και θεματική της συζήτησης "ο Μερσώ και οι Ξένοι".

Ο «Ξένος», του Αλμπέρ Καμύ, συνεχίζεται με μεγάλη επιτυχία στο θέατρο «Από Μηχανής» κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τσιάμη, με τους Γεράσιμο Μιχελή, Κλεοπάτρα Μάρκου και Μιχάλη Βαλάσογλου.

Οι συντελεστές της παράστασης, λαμβάνοντας υπόψιν το ενδιαφέρον και την ανταπόκριση του κοινού στις συζητήσεις που ακολουθούν την παράσταση κάθε Τρίτη, αποφάσισαν να προσκαλέσουν και να συμπεριλάβουν στις σαρανταπεντάλεπτες θεματικές συζητήσεις, ανθρώπους από τον χώρο των γραμμάτων και των επιστημών που τους έχει απασχολήσει το έργο του Αλμπέρ Καμύ, δίνοντας έτσι την ευκαιρία στους θεατές να εμβαθύνουν ακόμη περισσότερο στην σκέψη και στη φιλοσοφία του Γάλλου συγγραφέα.

Επόμενος καλεσμένος, τη Δευτέρα 05/02, θα είναι η διδάκτωρ φιλολογίας και θεατρολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών Ελένη Γκίνη και η θεματική της συζήτησης έχει τίτλο "ο Μερσώ και οι Ξένοι".

Βιογραφικό

Η Ελένη Γκίνη είναι διδάκτωρ φιλολογίας και θεατρολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας.

Έχει διδάξει επί σειρά ετών Ιστορία, Δραματολογία και Θεωρία του Θεάτρου στο Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο Τμήμα Φιλολογίας και Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, στο Τμήμα Ισπανικής Γλώσσας & Πολιτισμού (Πολιτισμό και Λογοτεχνία της Λατινικής Αμερικής), στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου Τμήμα Μεταπτυχιακών Σπουδών/Θεατρικών Σπουδών, στην Ανώτερη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών.

Συνεργάζεται ως δραματολόγος σε κλασικά κείμενα της παγκόσμιας δραματουργίας, με το θίασο του θεάτρου Πάνθεον, στο έργο Ρωμαίος & Ιουλιέτα» του Γ. Σαίξπηρ και του Εθνικού Θεάτρου, στο έργο «Πέερ Γκυντ» του Ε. Ίψεν, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη καθώς και με την ομάδα Δρυός Τόποι της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών. 

Μεταφράζει από τα γαλλικά και τα ισπανικά θέατρο, πεζογραφία και ποίηση. Συμμετέχει με ανακοινώσεις που άπτονται της επιστήμης της θεατρολογίας σε διεθνή επιστημονικά συμπόσια και ημερίδες. Αρθρογραφεί σε εφημερίδες και επιστημονικά περιοδικά για θέματα που σχετίζονται με την κριτική και τη θεωρία του θεάτρου.

Υπήρξε ιδρυτικό μέλος του Κέντρου Σημειολογίας του Θεάτρου και είναι μέλος της Επιστημονικής Συντακτικής Επιτροπής του περ. «Θεατρογραφίες – Επιθεώρηση του Κέντρου Σημειολογίας του Θεάτρου»Είναι επίσης, μέλος της Συντακτικής Επιτροπής του λογοτεχνικού περιοδικού «ΦΡΜΚ – ΦΑΡΜΑΚΟ – Για τη διερεύνηση του Ποιητικού Φαινομένου».

Θα ακολουθήσουν  και άλλοι καλεσμένοι που θα ανακοινωθούν  στη συνέχεια.

Λίγα λόγια για το έργο

Ο Ξένος σύμφωνα με τον Αλμπέρ Καμύ, είναι η ιστορία ενός ανθρώπου που δίχως τίποτα το ηρωικό στη συμπεριφορά του, δέχεται να πεθάνει για την αλήθεια. «Ο Μερσώ αρνείται να πει ψέματα, τον κινεί μόνο το πάθος του απόλυτου. Αυτό και μόνο τον τοποθετεί εκτός κοινωνίας, για την οποία είναι ένας ξένος. Προσπάθησα ν’ αποδώσω με τον ήρωα μου τον μοναδικό Χριστό που μας αξίζει.»

Ο ήρωας του καταδικασμένος σε θάνατο για τον φόνο ενός Άραβα βρίσκεται μπροστά σε όλα τα μεγάλα ερωτήματα της ζωής και του νοήματός της. Χωρίς ποτέ να δίνει κάποια οριστική απάντηση, η ατομική του εξέγερση είναι τελικά αυτή που τον οδηγεί στην αποδοχή και την υπέρβαση της κατάστασής του.

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Τσιάμης και οι ηθοποιοί της παράστασης, Γεράσιμος Μιχελής, Κλεοπάτρα Μάρκου, Μιχάλης Οικονόμου και Μιχάλης Βαλάσογλου, ανασυνθέτουν και παρουσιάζουν το έργο με άξονα τα κεντρικά θέματά του -θνητότητα, μητέρα, χρόνος, δικαιοσύνη, παράλογο και εξέγερση- αναδεικνύοντας επί σκηνής τόσο την ιστορία όσο και τον φιλοσοφικό πυρήνα του έργου, σε ένα ζωντανό σκηνικό διάλογο του Ξένου με τον Μύθο του Σίσυφου, το μνημειώδες δοκίμιο του μεγάλου Γάλλου στοχαστή.

Ο Αλμπέρ Καμύ (Albert Camus, 7 Νοεμβρίου 1913 – 4 Ιανουαρίου 1960) γάλλος μυθιστοριογράφος, θεατρικός συγγραφέας και δοκιμιογράφος, γεννήθηκε στην Αλγερία. Το 1935 ιδρύει το Θέατρο της Εργασίας, αργότερα το μετονομάζει σε Θέατρο της Ομάδας και εργάζεται για αυτό ως σκηνοθέτης, διασκευαστής και ηθοποιός. Τα μυθιστορήματά του Ο Ξένος και Η Πανούκλα, τα θεατρικά του έργα Καλιγούλας και Οι δίκαιοι και τέλος τα φιλοσοφικά του δοκίμια Ο Μύθος του Σίσυφου και Ο Επαναστατημένος Άνθρωπος συγκαταλέγονται στα σπουδαιότερα κείμενα του 20ου αιώνα Το 1957 βραβεύεται με το Νόμπελ Λογοτεχνίας για το σύνολο του έργου του.

Σημείωμα Σκηνοθέτη

Οι λόγοι ενασχόλησης ενός σκηνοθέτη και μίας ομάδας ηθοποιών με ένα έργο ποικίλουν. Ένας όμως είναι αυτός που οφείλει σε κάθε περίπτωση να υπάρχει και που μπορεί να κινήσει μια θεατρική διαδικασία ουσιαστικά και δημιουργικά. Αυτός ο λόγος δεν είναι άλλος από την ανάγκη να ανακαλύψεις, από την επιθυμία να γνωρίσεις, την διάθεση να μην επαναλάβεις αλλά να αλλάξεις μέσα από το έργο του συγγραφέα και μέσα από το έργο σου. Να μην είσαι ο ίδιος σκηνοθέτης, ο ίδιος ηθοποιός, ο ίδιος θεατής μετά από αυτό. Η αλήθεια είναι πως κάποια έργα και κάποιες διαδικασίες προσφέρουν αυτή την δυνατότητα περισσότερο από άλλες.

Ο Ξένος του Αλμπέρ Καμύ είναι μια πρόκληση στη συνήθεια. Ένα κάλεσμα για μια διαυγή οπτική της ζωής. Μια αδιάκοπη αναζήτηση νοήματος σε έναν κόσμο παράλογο. 

Ο Καμύ μεταφέροντάς μας στην θέση του Ξένου μας διδάσκει. Αποκαλύπτει μια θέση απαλλαγμένη από συνήθειες, ασφάλειες, συμβάσεις και βεβαιότητες. Μια θέση που εντοπίζει στους κοινωνικούς ρόλους τον εγκλωβισμό της ύπαρξης. Ο Ξένος μας καλεί να δούμε καθαρά, και για να δούμε πιο καθαρά χρειάζεται να δούμε διαφορετικά. 

Να δούμε διαφορετικά και το ίδιο το θέατρο και τις δυνατότητές του.

Μέσα στην ιστορία του Ξένου συναντάμε την φιλοσοφική σκέψη του Καμύ πάνω στα θέματα που τον απασχόλησαν στο σύνολο σχεδόν του έργου του (Θάνατος, Μητέρα, Χρόνος, Νόημα, Παράλογο, Δικαιοσύνη, Βία, Εξέγερση κ.α.). Για την θεατρική του μεταφορά ανασυνθέτουμε την ιστορία του Ξένου κυρίως βάσει των θεμάτων του και λιγότερο των γεγονότων του. Εστιάζουμε έτσι στην ανάπτυξη της σκέψης του συγγραφέα γύρω από αυτά και στην ανάδειξη του πυρήνα και της κύριας αίσθησης του έργου.

Ο Ξένος μας συνδιαλέγεται σκηνικά με τον Μύθο του Σίσυφου (Δοκίμιο του Α.Καμύ γραμμένο την ίδια περίοδο και δημοσιευμένο το ίδιο έτος με τον Ξένο, 1942) σε μια παράλληλη και διαρκή αναφορά σε αυτόν, ως σύμβολο της μοίρας του ήρωα του Ξένου, αλλά και της ανθρώπινης μοίρας ευρύτερα. Ο Καμύ μας λέει πως “Πρέπει να φανταστούμε τον Σίσυφο ευτυχισμένο”, το ίδιο ισχύει και για τον Ξένο.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: Δημήτρης ΤσιάμηςΣκηνογραφία: Γιάννης ΘεοδωράκηςΚινησιολογία: Ελένη ΧατζηγεωργίουΜουσική: Λάμπρος ΠηγούνηςΦωτισμοί: Σάκης ΜπιρμπίληςΕνδυματολογία: Βασιλική ΣύρμαΒοηθός σκηνοθέτη: Ειρήνη ΔένδηΦωτογραφίες: Δομινίκη ΜητροπούλουΣκηνοθέτης teaser: Γιώργος ΑποστολόπουλοςΟργάνωση παραγωγής: Δήμητρα ΚόλλιαΔημόσιες σχέσεις & επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη, Κωνσταντίνος Πλατής

Ερμηνεύουν: Γεράσιμος Μιχελής, Κλεοπάτρα Μάρκου, Μιχάλης Οικονόμου (κάθε Τρίτη), Μιχάλης Βαλάσογλου (κάθε Δευτέρα).

Πληροφορίες: Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Δευτέρα: 21:00, Τρίτη: 21:00 (Ακολουθεί συζήτηση για 45 λεπτά με τους συντελεστές), Τιμές εισιτηρίων: Γενική Είσοδος: 12 ευρώ, Φοιτητικό, ανέργων: 8 ευρώ, Ατέλειες ηθοποιών: 5 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: https://www.viva.gr/tickets/theater/theatro-apo-mixanis/o-xenos/, Διάρκεια παράστασης: 90’ χωρίς διάλειμμα, Facebook Page: https://goo.gl/VMqy3L.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments