Άποψη

Όταν η Ελλάδα αντιμετώπιζε τις κρίσεις επιτυχώς

Όταν η Ελλάδα αντιμετώπιζε τις κρίσεις επιτυχώς
Ο Λάμπρος Καλαρρύτης γράφει στο pagenews.gr για την αντιμετώπιση κρίσεων στην Ελλάδα, ενώ μεταφέρει μία μαρτυρία, που αξίζει να διαβαστεί.

Τόσα χρόνια στη δημοσιογραφία ένα από τα πράγματα που έχω μάθει και έχουν αποδειχθεί πραγματικά χρήσιμα είναι σε κάθε θέμα να ακούω τη γνώμη των ανθρώπων του πεδίου.

Προφανώς και αναπόφευκτα θα ακούσεις τους τους υπουργούς, του πολιτικούς γενικότερα, τους συνδικαλιστές, τους «παντογνώστες» δημοσιογράφους, τους παρατρεχάμενους, τα «φυτά» εσωτερικού χώρου, τους έχοντες πάσης φύσεως σκοπιμότητες (αυτές ποτέ δεν αποφεύγονται, ο κανόνας είναι να φιλτράρεις όσο μπορείς) και γενικά σχετικούς και άσχετους.

Η πληροφορία, η άποψη και η γνώση που θα σου δώσει όμως ο άνθρωπος του πεδίου, με όλη την υποκειμενικότητα ή και επιδίωξη που πάντα μπορεί να υπάρχουν αλλά που εκεί εξισορροπούνται  διότι βαραίνει η εμπειρία, είναι αναντικατάστατες.

Δεν θα μακρηγορήσω. Βάζω τελεία και δίνω τον λόγο σε έναν άνθρωπο, ακροατή της ραδιοφωνικής εκπομπής, που μου έστειλε επώνυμα το παρακάτω κείμενο με αφορμή τα γεγονότα της κακοκαιρίας. Θα διαπιστώσετε ότι δεν είναι κάτι που δεν υποψιαζόμασταν όσοι έχουμε έστω και αδρές αναμνήσεις ως πιτσιρικάδες από εκείνες τις εποχές. Αλλά έχει σημασία να τα ακούς τεχνικώς τεκμηριωμένα. Τον ευχαριστώ. 

«Κατοικώ στην Αγία Παρασκευή Αττικής! και από τη Δευτέρα το απόγευμα (~19.00 – 72+ ώρες) όλη η γειτονιά αλλά και το ένα σπίτι της διπλοκατοικίας που ζει υπέργηρος 95 χρονών ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΛΟΓΩ ΠΤΩΣΗΣ Της ΜΙΑΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΡΕΙΣ (3) ΦΑΣΕΙΣ… Ευτυχώς στο ένα υπάρχει ακόμη ηλεκτρικό και μπορούμε να έχουμε τουλάχιστον θέρμανση!!!

Επίσης να υπενθυμίσω ή να πληροφορήσω όσους δεν το γνωρίζουν, ότι τον Ιανουάριο 1981 είχαμε μια παρόμοια χιονοκαταιγίδα η οποία διήρκεσε πέραν του τριημέρου, στους δε Αμπελόκηπους Αθηνών είχε πάνω από 30 πόντους χιόνι, το οποίο ‘έπεσε’ εξίσου γρήγορα! Κι όμως, τέτοιας έκτασης προβλήματα δεν υπήρξαν… Η ΔΕΗ ήταν υπεύθυνη για τα δίκτυα, ενώ κάποια άλλη υπηρεσία – (πριν την διαλύσουν και διαμοιράσουν τα οδικά δίκτυα στους διάφορους βαθμούς της τοπικής αυτοδιοίκησης, (τοπικοί δρόμοι -> δήμοι / κεντρικοί δρόμοι -> νομαρχία / περιφέρεια, μπάχαλο δηλαδή!!!), – κράτησε όλους τους δρόμους επαρκώς ανοικτούς, ακόμη και αυτή την παλαιά Εθνική Αθηνών Λαμίας… Αναζητήστε στο αρχείο ‘Χιόνι Ιανουάριος 1981’ – διήρκεσε σχεδόν 4+ μέρες με παρόμοια ένταση… Στη Μαλακάσα είχε 2+ μέτρα χιόνι…

Πρόθεσή μου στα 65 μου χρόνια είναι να μοιραστώ τις γνώσεις που απέκτησα μετά από μακρά και επιτυχημένη επαγγελματική ζωή από το 1979 στην μεγαλύτερη και πλέον οργανωμένη τότε βιομηχανία – (ΕΑΒ – Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία) -, μία μικρή πόλη!, με σχεδόν όλες τις υποδομές μικρής πόλης – (διυλιστήριο πόσιμου νερού!, βιολογικό καθαρισμό αστικών και βιομηχανικών λυμάτων με ανακύκλωση νερού για δέντρα και πράσινο!, πυρασφάλεια!, πολιτική προστασία και ασφάλεια εργαζομένων!, ιατρείο!, εστιατόριο!, πλήρης μηχανογράφηση και τηλεπικοινωνίες!, δύο (2) υποσταθμούς 220.000 Volt!, περισσότερους των έξι (6) υποσταθμούς μέσης τάσης (20.000 Volt) με αντίστοιχο αριθμό (~12+) υποσταθμούς χαμηλής (110 / 220 / 380 / Voltκαι) και ανάλογες γεννήτριες ασφαλείας!, συστήματα θέρμανσης (~ 15.000.000 Kcal!) / ψύξης (~8.000.000 Btu!)… κλπ κλπ υποδομές!. Φυσικά όλες αυτές οι ακριβοπληρωμένες υποδομές είχαν τέλεια οργάνωση σε όλα τους τα επίπεδα, σαφέστατες διαδικασίες λειτουργίας, διαχείρισης και ελέγχου, με εναλλακτικά και δοκιμασμένα σχέδια διαχείρισης κρίσεων (βλάβες / δυσλειτουργίες / αρνητικούς εξωτερικούς παράγοντες!) και φυσικά συγκεκριμένες ευθύνες!!!

Είχα τότε (1979)  την τύχη στα 22 μου χρόνια, να εργαστώ για περίπου ~35 χρόνια στην υπηρεσία (Planning & Control – Σχεδιασμού και Ελέγχου), η οποία είχε την πλήρη ευθύνη λειτουργίας όλων των υποδομών και βέβαια να μαθητεύσω δίπλα στους καλύτερους γνώστες / δασκάλους, από το εξωτερικό (USA) οι περισσότεροι. Εργάστηκα με φιλότιμο υπερήφανου Έλληνα και όλα αυτά τα χρόνια έμαθα, σχεδίασα, έλεγξα και θα ήθελα – όσο μπορώ φυσικά – να μοιραστώ τμήματα της εμπειρίας, που νομίζω ότι θα είναι χρήσιμα στον τόπο μου που αγαπώ! Σας βεβαιώνω, εκ των αποτελεσμάτων και μόνον, ΔΕΝ ΈΧΩ ΔΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΟΥΘΕΝΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (ίσως και αλλού…) ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΟΡΓΑΝΩΣΗ! Κι αν υπάρχουν ψήγματα, αυτά είναι ‘θαύματα για μέρες τρείς’… Ως υπερήφανος Έλληνας θα επιθυμούσα να μοιραστώ αυτές τις γνώσεις, εάν κάποιοι θα ήθελαν να ακούσουν.

Με βάση λοιπόν τις προηγούμενες εμπειρίες τουλάχιστον με τα προβλήματα διανομής ηλεκτρικού ρεύματος στις περιπτώσεις βροχών, χιονιού, αέρα, πυρκαγιών κλπ (όχι της καθημερινότητας όπου όλα βαίνουν καλώς), έχω να παρατηρήσω και γιατί όχι να συνδράμω με γνώσεις και εμπειρίες, μπας και τις ακούσουν – (εάν εσείς που μπορείτε να μεταφέρετε την πρόθεσή μου, θα είμαι στη διάθεση να αναπτύξω προτάσεις και θα σας παρακαλούσα να το κάνετε) –  σε κάποιους από τους ‘φιλότιμους’ και μη ‘ανεπάγγελτους’ αρμόδιους… Ας μάθουν επιτέλους, ή εάν δεν μπορούν είτε να ακούν έμπειρους στα θέματα συμβούλους, είτε να μην αναλαμβάνουν ευθύνες. Σε όλα τα επίπεδα κρίσεων πρέπει πάντα να υπάρχουν σχέδια (Α), (Β), (Γ)… με δοκιμασμένα τα σενάρια… ακόμη και τα πλέον απίθανα. Όμως αυτά τα σχέδια απαιτούν εργασία, γνώση, χρήμα και συναίσθηση ευθύνης, τα έχουν άραγε; (εκ των αποτελεσμάτων, δυστυχώς…)

Και εξηγώ όσο μπορώ περιληπτικά, τουλάχιστον μερικές από τις αιτίες δυσλειτουργίας ηλεκτροδότησης:

  1. Πολλές καλοκαιρινές και ενδεχομένως ακούσιες / αυτόματες φωτιές στην ύπαιθρο χώρα, μερικές από τις οποίες οφείλονται στις γραμμές μεταφοράς.
  2. Θεωρώ λάθος την αλλαγή γραμμών μεταφοράς στην ύπαιθρο με πλεγμένα καλώδια γιατί απλά, εάν πάρει φωτιά το δεντράκι από κάτω το μονωτικό λιώνει, η γραμμή βραχυκυκλώνει και τα αντλιοστάσια (που τα περισσότερα δεν έχουν γεννήτρια…) δεν δίνουν νερό και άρα δεν μπορεί να σβήσει η κοντινή φωτιά. Το πλεγμένο καλώδιο είναι ενδεχομένως χρήσιμο στον αστικό ιστό και οπωσδήποτε πρέπει κι αυτό να απέχει από πιθανή εστία φωτιάς – θα λιώσει η μόνωση.
  3. Εάν δεν άλλαζαν σε πλεγμένα καλώδια, τότε θα έπρεπε ανελλιπώς και σε τακτά διαστήματα να ‘τεντώνονται’ τα σύρματα ή και όταν αυτά εξαντλήσουν τα μηχανικά όρια  να τα αλλάζουν (πολλά χρόνια…). Αυτό το έκανε με προσεγμένα προγράμματα συντήρησης γραμμών η ΔΕΗ πριν πολλά χρόνια (πριν το 1980…). Αυτό θα πρέπει να γίνεται και στις γραμμές υπερυψηλής τάσης (πυλώνες), που σήμερα δεν ξέρω εάν γίνεται ανελλιπώς, θυμάμαι όμως πριν μερικά χρόνια τις δικαιολογίες όταν έπεφτε μια γραμμή των 220.000 V… ότι φταίει η υγρασία, ενώ η κύρια αιτία ήταν η ΕΛΛΕΙΠΉΣ ΣΥΝΤΉΡΗΣΗ… πλύσιμο μονωτήρων / τέντωμα καλωδίων… ΚΌΣΤΙΖΑΝ ΟΙ ΤΕΧΝΙΚΟΙ ΕΝΑΕΡΙΤΕΣ!!!
  4. Εάν δεν τα τεντώνουν, (που δεν τα τεντώνουν πλέον όπου υπάρχουν, εκτός εάν σπάσουν!…), αυτά εάν με τον αέρα ακουμπήσουν μεταξύ τους και υπάρχει καύσιμη ύλη από κάτω αυτή πήρε φωτιά, καίγεται, πέφτει και η κολώνα, βραχυκυκλώνει ο υποσταθμός, δεν έχει ηλεκτρικό και αντλιοστάσια…
  5. Άρα για τη συνεχή λειτουργικότητα ασφαλούς γραμμής μεταφοράς έχουν να διαλέξουν μεταξύ της επιβεβλημένης και καλοσχεδιασμένης τακτικής και προβλεπτικής συντήρησης (σενάρια…)  Ή ΣΤΗΝ ΕΛΠΊΔΑ  για την καλή μας τύχη…
  6. Οι βλάβες γραμμών στον αστικό ιστό θεωρώ ότι κυρίως οφείλονται (εκ των αποτελεσμάτων) στην σχεδόν παντελή έλλειψη προληπτικής συντήρησης και των γραμμών, αλλά και του περιβάλλοντος γύρω από αυτές (δέντρα κυρίως, που έως τα ~ 80′ είχε η ΔΕΗ στους προγραμματισμένους ελέγχους…). Τώρα ανακατεύονται πολλά ‘κοκόρια’… και βέβαια και τα ‘δασαρχεία’… και οι ‘ανεπάγγελτοι’ σε αυτοδιοικήσεις και δήμους… και η ελάχιστη προσπάθεια… και… παίζοντας την παιδική κολοκυθιά…
  7. Εκ του αποτελέσματος (και εργασιακής εμπειρίας) θεωρώ ότι, – όπως και όλα τα παραπάνω, – προς χάριν δήθεν οικονομίας, γιατί ακριβώς χρειάζεται χρήμα η οργάνωση και βασιζόμενοι σε στατιστικά στοιχεία, έχουν παρατήσει τελείως την οργανωμένη προληπτική και προβλεπτική συντήρηση, όχι μόνον στις γραμμές μεταφοράς, αλλά  και σε πολλούς άλλους τομείς διανομής, υποσταθμούς, διακόπτες κλπ, με τα γνωστά φετινά, περσινά αλλά και παλαιότερα λίαν δυσάρεστα αποτελέσματα.
  8. Εάν είχαν συντηρηθεί επαρκώς οι γραμμές μεταφοράς, σήμερα δεν θα μας ενοχλούσε το ότι η τοπική αυτοδιοίκηση αποδείχτηκε ΑΝΕΠΑΡΚΕΣΤΑΤΗ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΙ ΔΡΟΜΟΥΣ… διότι οι ζημιές στο δίκτυο θα ήταν λίγες και άρα σχεδόν άμεσα αντιμετωπίσιμες.
  9. Παλαιότερα χρόνια και πριν διαμοιράσουν ιμάτια της ΔΕΗ (Επένδυση πατέρα και παππού μας…), τότε που είχε την ευθύνη η ΔΕΗ, εκ των τότε αποτελεσμάτων δεν υπήρχαν τόσα πολλά προβλήματα.

Μια σημαντική ερώτηση προς δημοσιογραφική διερεύνηση: όλοι αυτοί οι εναλλακτικοί πάροχοι, που οι περισσότεροι (‘παράσιτα’…) μόνον πουλούν ρεύμα, δεν παράγουν δηλαδή και απλά πουλάνε αέρα!!!, έχουν συμμετοχή από τα κέρδη τους (‘αέρα’…) στα κόστη οργάνωσης και συντήρησης γραμμών του ΔΕΔΗΕ;;; μήπως θα έπρεπε με την δυνατότητα που εσείς έχετε να το ψάξετε; Ή ΘΑ ΠΛΗΡΏΝΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΚΑΙ ΔΙΚΕΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΧΡΕΩΣΕΩΝ ΔΙΚΤΎΟΥ;;;

Ακριβώς τα ίδια θεωρώ ότι συμβαίνουν σε όλα τα κρατικά δίκτυα, οδικά, τηλεπικοινωνιακά κλπ (εκτός ίσως από την ύδρευση που προς το παρόν μάλλον την έχουν αφήσει ‘ήσυχη’!… ΕΥΤΥΧΩΣ!), δηλαδή μηδέν οργάνωση, μηδέν συντήρηση, μηδέν σχέδια, μηδέν σενάρια κρίσης, μηδέν προσπάθεια διατήρησης ενίοτε πανάκριβης επένδυσης, όμως με ιδιαίτερη ασάφεια αρμοδιοτήτων και βέβαια μεγάλη διασπορά ευθυνών!!!… 

…ΦΑΝΤΑΣΤΕΙΤΕ ΜΟΝΟΝ ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΟΤΑΝ ΕΑΝ ΟΙ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΣΤΗΡΙΖΑΝ ΤΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ, ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ, ΤΗ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ, ΤΙΣ ΠΤΗΣΕΙΣ κλπ ΤΩΝ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ! ΣΕ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ…

Ας κάνουμε όλοι ότι μπορούμε για να μη λέμε ‘ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ’!»

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments