Διεθνή

BBC: Πώς η Ουκρανία κερδίζει τον πόλεμο των social media

BBC: Πώς η Ουκρανία κερδίζει τον πόλεμο των social media

Πηγή Φωτογραφίας: Time/ The Whasington Post

Η Ουκρανία δεν μετατράπηκε σε ένα έθνος ψηφιακών νίντζα ​​από τη μια μέρα στην άλλη. Οκτώ χρόνια πολέμου στην ανατολική περιοχή του Ντονμπάς έδωσαν στους ανθρώπους πολύ χρόνο για να βελτιώσουν τις δεξιότητές τους - Πώς λειτουργούν οι ουκρανικές "ψηφιακές" ομάδες

Η ρωσο-ουκρανικη σύγκρουση μετράει σχεδόν 8 μήνες, με τις ουκρανικές αντεπιθέσεις να σημειώνουν πρόοδο, και τις ρωσικές δυνάμεις να πιέζουν σε άλλα σημεία, ωστόσο στο διαδίκτυο η “μάχη” φαίνεται να είναι μία πολύ μονόπλευρη υπόθεση, σημειώνει το BBC.

Η Ολένα, όπως αυτοσυστήνεται, και δεν αποκαλύπτει το πραγματικό όνομά της, διαχειρίζεται από το Κίεβο, ομάδες εθελοντών μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Λόγω της ευαίσθητης φύσης του έργου που εκτελεί η ίδια και οι ομάδες της για λογαριασμό του υπουργείου Άμυνας της Ουκρανίας, ζήτησε να παραμείνει ανώνυμη.

Οι ομάδες της εργάζονται όλο το εικοσιτετράωρο, αντιδρώντας μέσα σε λίγες ώρες σε ειδήσεις από όλη τη χώρα, παράγοντας βίντεο, συχνά μελοποιημένα, για το κοινό του υπουργείου στο εσωτερικό και στο εξωτερικό.

Ακριβώς όπως ο Πρόεδρος της Ουκρανίας Volodymyr Zelensky προσαρμόζει τις ομιλίες σε ξένα κοινοβούλια για να λαμβάνει υπόψη την τοπική ιστορία, τον πολιτισμό και την ευαισθησία, έτσι και η διεθνής ομάδα των πέντε ισχυρών της Ολένα στοχεύει τα μηνύματά τους.

Όπως τα βίντεο για το ευχαριστώ στη Βρετανία με την ανάλογη μουσική υπόκρουση, ή για την απόφαση Μακρόν να προμηθεύσει αυτοκινούμενα όπλα Caesar, ή το τραγούδι των ABBA Money, Money, Money. για τη σουηδική αποστολή εκτοξευτών πυραύλων Carl Gustav, ικανών να χτυπήσουν ρωσικά άρματα μάχης T-90 αξίας 4,5 εκατομμυρίων δολαρίων.

Χάρη στις προσπάθειες της ομάδας, η ροή Twitter του υπουργείου Άμυνας έχει πλέον 1,5 εκατομμύριο ακόλουθους σε όλο τον κόσμο. Μερικά από τα βίντεο έχουν προβληθεί πάνω από ένα εκατομμύριο φορές.

Το πιο επιτυχημένο βίντεό τους, που κυκλοφόρησε τον Αύγουστο μετά από πολλές μυστηριώδεις επιθέσεις σε ρωσικούς στόχους στην προσαρτημένη Κριμαία, συγκέντρωσε 2,2 εκατομμύρια προβολές. Χλεύαζε τους Ρώσους που πήγαν διακοπές στη χερσόνησο και ρυθμίστηκε στο τραγούδι Bananarama Cruel Summer .

«Η κύρια ιδέα είναι να μιλήσουμε στο διεθνές κοινό και να δείξουμε ότι η Ουκρανία είναι πραγματικά ικανή να κερδίσει», λέει. «Επειδή κανείς δεν θέλει να επενδύσει σε χαμένους».

Αλλά μια άλλη από τις ομάδες της Ολένα έχει άλλο ρόλο, σχεδιασμένο να αναδεικνύει τις ρωσικές απώλειες και να αποθαρρύνει τους εισβολείς της Ουκρανίας.

Στοχεύοντας στο ρωσικό κοινό

Με πληθώρα βίντεο που απεικονίζουν τις ρωσικές στρατιωτικές αποτυχίες που δημοσιεύονται στις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η ομάδα δεν έχει έλλειψη υλικού. Αλλά έχουν μάθει μέσω δοκιμής και λάθους τι λειτουργεί και τι όχι.

Σύμφωνα με την Ολένα, οι εικόνες των νεκρών Ουκρανών αμάχων ή Ρώσων στρατιωτών δεν “λειτούργησαν” στο ευρύ κοινό και χρειάστηκε να αλλάξουν μέθοδο.

Τώρα οι εθελοντές εξετάζουν εξονυχιστικά τις ρωσικές πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, προσπαθώντας να πατήσουν τα κατάλληλα κουμπιά και να διερευνήσουν τις αδυναμίες σε συγκεκριμένα μέρη της χώρας.

Είναι εξαιρετικά δύσκολο να εκτιμηθεί ο αντίκτυπος που έχει αυτή η εργασία, αλλά η πρόσφατη μερική επιστράτευση του Βλαντιμίρ Πούτιν έδωσε στους εθελοντές πολύ υλικό για να εργαστούν.

Το πιο πλούσιο υλικό βρίσκεται στην υπηρεσία ανταλλαγής μηνυμάτων Telegram. Η Ολένα το αποκαλεί «Η Άγρια Άγρια Δύση».

Οι εθελοντές που παρέχουν υλικό για το υπουργείο Άμυνας είναι μόνο ένα μικρό μέρος μιας τεράστιας, ζωντανής, έντονα πατριωτικής και εξαιρετικά ασεβούς κοινότητας που αντιδρά στα γεγονότα στο έδαφος, μερικές φορές με εκπληκτική ταχύτητα.

Δεκάδες κανάλια Telegram προσελκύουν τεράστιο αριθμό οπαδών.

Η πρόσφατη έκρηξη στη γέφυρα Κερτς, που συνδέει τη Ρωσία με την κατεχόμενη Κριμαία, προκάλεσε ένα παλιρροϊκό κύμα βίντεο, ανέκδοτα και μιμίδια, καθώς ο στρατός του διαδικτύου της Ουκρανίας πανηγύριζε ξέφρενα.

Αλλά η χώρα δεν μετατράπηκε σε ένα έθνος ψηφιακών νίντζα ​​από τη μια μέρα στην άλλη. Οκτώ χρόνια πολέμου στην ανατολική περιοχή του Ντονμπάς έδωσαν στους ανθρώπους πολύ χρόνο για να βελτιώσουν τις δεξιότητές τους, από την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης έως την κυκλοφορία χιουμοριστικού περιεχομένου που έχει σχεδιαστεί για να τονώσει το ηθικό.

Το τρέχον περιβάλλον των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, λέει ο Ihor Solovey, επικεφαλής του Κέντρου Στρατηγικής Επικοινωνίας και Ασφάλειας Πληροφοριών της Ουκρανίας, αντανακλά μια σπάνια σύγκλιση επίσημων και λαϊκών συναισθημάτων.

«Γίναμε μάρτυρες ίσως της πρώτης φοράς στην ιστορία που η κοινωνία των πολιτών εμπιστεύεται το κράτος και το βοηθά», μου είπε.

“Οι ένοπλες δυνάμεις κάνουν τα δικά τους, ενώ η κοινωνία δημιουργεί από μόνη της περιεχόμενο, μιμίδια, δημιουργικά έργα. Γιατί ο καθένας νιώθει υπεύθυνος για το μέλλον του”.

Τι, επιστρέφει η Ρωσία στην Ουκρανία;

Περιέργως, δεδομένης της φήμης της Ρωσίας για φάρμες τρολ και σκιερούς απατεώνες με υποτιθέμενους δεσμούς με το Κρεμλίνο, η απάντηση φαίνεται να είναι: όχι πολλά.

Νωρίτερα αυτό το μήνα, δύο γνωστοί Ρώσοι φαρσέρ κατάφεραν να παραπλανήσουν τον υπουργό Εξωτερικών της Ουκρανίας Ντμίτρο Κουλέμπα να πιστεύει ότι συνομιλούσε με έναν πρώην πρεσβευτή των ΗΠΑ στη Μόσχα, τον Μάικλ ΜακΦόλ.

Αποσπάσματα μεταδόθηκαν στα ρωσικά κρατικά μέσα ενημέρωσης, στα οποία ο Κουλέμπα φαινόταν να παραδέχεται ότι η Ουκρανία ήταν υπεύθυνη για πρόσφατες επιθέσεις στην Κριμαία και τη Ρωσία – αν και η φάρσα έγινε πριν από την έκρηξη στη Γέφυρα του Κερτς στις 8 Οκτωβρίου.

Αλλά αν η Ρωσία έχει όντως έναν παρόμοιο εφευρετικό στρατό στο Διαδίκτυο, η Ολένα λέει ότι έχει δει λίγα σημάδια από αυτό.

«Οι Ρώσοι δεν έχουν καταφέρει να βρουν κάτι ενδιαφέρον», λέει. “Ούτε χιούμορ, ούτε ομορφιά. Ούτε πόνο. Χωρίς συμπόνια.”

Με πληροφορίες από BBC

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments