Διεθνή

Φυσικό αέριο: Και στην Ελλάδα το αίτημα για πληρωμές σε ρούβλι

Φυσικό αέριο: Και στην Ελλάδα το αίτημα για πληρωμές σε ρούβλι

Πηγή Φωτογραφίας: Φώτο αρχείου

Φυσικό αέριο: Αν και η Ελλάδα δεν ήταν στις χώρες που θα υποχρεωνόταν για πληρωμή σε ρούβλι, τελικώς η ΔΕΠΑ έλαβε σχετική προειδοποίηση.

Αν και το διάταγμα Πούτιν δεν αφορούσε τα συμβόλαια της Ελλάδας, η χώρα τελικώς έλαβε από την Gazprom ειδοποίηση για πληρωμή με ρούβλι. Η ρωσική εταιρεία φυσικού αερίου ενημέρωσε πως στο διάταγμα συμπεριλαμβάνονται και οι χώρες με μακροπρόθεσμα συμβόλαια.

Η ειδοποίηση αυτή εστάλη στις τρεις εγχώριες εταιρείες που προμηθεύονται ρωσικό αέριο, δηλαδή τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, τη Mytilineos και τον όμιλο Κοπελούζου. Μέσα στην σχετική επιστολή περιλαμβάνεται ο τρόπος πληρωμής.

Η “φόρμουλα” για την καταβολή των χρημάτων σε ρούβλι

Στην ενημέρωση προβλέπεται η καταβολή των προμηθειών με τη συνταγή που περιγράφεται στο διάταγμα το οποίο υπέγραψε την προηγούμενη εβδομάδα ο πρόεδρος της Ρωσίας, Βλαντίμιρ Πούτιν. Έτσι, οι αγοραστές θα πρέπει να ανοίξουν δύο λογαριασμούς στην Gazprombank, συνεχίζοντας να εξοφλούν στον πρώτο λογαριασμό τις παραγγελίες στο νόμισμα που προβλέπουν οι υφιστάμενες συμφωνίες (ευρώ ή δολάρια).

Οι αγορές θα εξουσιοδοτήσουν την τράπεζα να μετατρέπει τα ποσά σε ρούβλια, στην αγορά συναλλάγματος της Μόσχας. Στη συνέχεια, τα ρούβλια θα κατατίθενται στον δεύτερο λογαριασμό, από τον οποίο θα γίνονται επίσημα οι αγορές αερίου. Οι παραγγελίες θα θεωρείται ότι έχουν εξοφληθεί με το πέρα της διαδικασίας, η υιοθέτηση της οποίας αποτελεί όπως αναφέρει στην ενημέρωσή της η ρωσική εταιρεία, προϋπόθεση για τη συνέχιση παράδοσης των παραγγελιών από εδώ και πέρα.

Η διορία της Gazprom

Σύμφωνα με δηλώσεις σε τηλεοπτικό σταθμό του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα, η Gazprom θέτει διορία έως τις 25 Απριλίου στις ευρωπαϊκές εταιρείες για να υποβάλουν τις παρατάσεις τους σε σχέση με τον εν λόγω μηχανισμό. Επομένως, η επόμενη καταβολή της ΔΕΠΑ Εμπορίας, η οποία είναι προγραμματισμένη για τις 20 Απριλίου, θα πραγματοποιηθεί κανονικά, χωρίς κανένα πρόβλημα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια των εγχώριων εταιρειών προβλέπουν την εξόφληση σε ευρώ, ενώ για οποιαδήποτε αλλαγή των όρων της διαδικασίας θα πρέπει να υπάρξει ρητή συναίνεση των δύο πλευρών. Ωστόσο, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως, στη δεδομένη συγκυρία και με τον πόλεμο στην Ουκρανία να συνεχίζει να μαίνεται, η απάντηση στο αίτημα της ρωσικής εταιρείας έχει περισσότερο πολιτική, και λιγότερο εμπορική διάσταση.

Αυτό σημαίνει πως η στάση των εταιρειών θα καθορισθεί σε εθνικό επίπεδο και, σε τελική ανάλυση, στις αποφάσεις που θα ληφθούν σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Χαρακτηριστική ήταν εξάλλου η δήλωση του κ. Σκρέκα, για ευρωπαϊκή απάντηση στο αίτημα της Gazprom, καθώς πρόκειται για ένα πανευρωπαϊκό πρόβλημα.

Προβλήματα επάρκειας από το καλοκαίρι

Στο ακραίο σενάριο που έκλειναν άμεσα οι ρωσικές στρόφιγγες αερίου και για την Ελλάδα, η χώρα μας θα διέθετε επάρκεια ηλεκτρικής ενέργειας για το επόμενο δίμηνο, παρόλο που στη δεδομένη χρονική φάση το μερίδιο του ρωσικού αερίου στην εγχώρια προμήθεια αγγίζει το 53%. Ο λόγος είναι πως βρισκόμαστε σε περίοδο χαμηλής ζήτησης σε ηλεκτρική ενέργεια και αυξημένες παραγωγής των ΑΠΕ, με συνέπεια οι εγχώριες ανάγκες να μπορούν να καλυφθούν με τις ήδη προγραμματισμένες εισαγωγές LNG.

Τα σημαντικότερα προβλήματα θα ανέκυπταν από την έναρξη του καλοκαιριού, όταν η άνοδος των θερμοκρασιών αυξάνει και την κατανάλωση ρεύματος. Με δεδομένο μάλιστα ότι ανάλογη κατάσταση θα επικρατούσε σε όλη την Ευρώπη, αυξάνοντας τη ζήτηση για αέριο, θα ήταν δύσκολη και η ανεύρεση πρόσθετων φορτίων LNG.

Επομένως, το καλοκαίρι ενδεχομένως θα χρειαζόταν να επιστρατευθούν όλα τα άμεσα έκτακτα μέτρα που έχει καταρτίσει το ΥΠΕΝ (όπως για παράδειγμα η έναρξη κατανάλωσης πετρελαίου από τις πέντε μονάδες αερίου που έχουν αυτή τη δυνατότητα, καθώς και η όσο το δυνατόν πιο ενισχυμένη παραγωγή των λιγνιτικών μονάδων). Μάλιστα, για τη συγκεκριμένη περίοδο δεν θα μπορούσε να αποκλειστεί και το ενδεχόμενο να υπάρξουν προγραμματισμένες περικοπές φορτίων, κατά κύριο λόγο με τη διακοπή λειτουργίας ενεργοβόρων βιομηχανιών.

Προχωρά το σχέδιο της πλωτής δεξαμενής

Την ίδια στιγμή, σε εξέλιξη βρίσκεται η υλοποίηση και του μεσοπρόθεσμου σχεδίου του ΥΠΕΝ για τη θωράκιση του εγχώριου ενεργειακού συστήματος έως την επόμενη χειμερινή περίοδο. Κεντρικός «πυλώνας» αυτού του σχεδίου είναι η αύξηση της δυνατότητας «υποδοχής» φορτίων LNG, καθώς όπως είναι φυσικό, στην περίπτωση που έχει διακοπεί η προμήθεια ρωσικού αερίου, θα πρέπει να αυξηθούν κατά πολύ οι εισαγωγές υγροποιημένου καυσίμου, ώστε να το αντικαταστήσουν.

Για την αύξηση αυτής της δυνατότητας, έχει προκριθεί η προσθήκη μίας νέας πλωτής δεξαμενής αποθήκευσης (FSU) στο τέρμιναλ του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα. Ωστόσο, η υλοποίηση της λύσης αυτής κάθε άλλο παρά εύκολη είναι, με συνέπεια να χρειαστεί ένας πραγματικός αγώνας δρόμου, ώστε η δεξαμενή αυτή να βρίσκεται στη Ρεβυθούσα πριν από τον επόμενο χειμώνα.

Την Παρασκευή ο ΔΕΣΦΑ παρέδωσε τη μελέτη κόστους-οφέλους για την υποδομή, την οποία ο Διαχειριστής θα παρουσιάσει στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου μέσα στην τρέχουσα εβδομάδα. Σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr, η μελέτη προβλέπει πως το FSU θα έχει χωρητικότητα 130.000 με 150.000 κυβικά μέτρα. Επομένως, θα αυξήσει κατακόρυφα την υφιστάμενη χωρητικότητα του τέρμιναλ, οι τρεις δεξαμενές του οποίου μπορούν να «υποδεχθούν» 225.000 κυβικά μέτρα καυσίμου.

Ξεκίνησε η αναζήτηση FSU

Το FSU όχι μόνο θα επιτρέψει να «πυκνώσουν» οι εισαγωγές LNG, αλλά θα κάνει ακόμη πιο ευέλικτο τον προγραμματισμό των αφίξεών τους – κάτι εξίσου σημαντικό, με δεδομένο ότι πολλές ευρωπαϊκές χώρες (αν όχι όλες) θα αναζητούν φορτία την ίδια χρονική περίοδο. Το μεγαλύτερο πρόβλημα, ωστόσο, είναι πως για τον ίδιο λόγο ανάλογες υποδομές αναζητούν αρκετά ακόμη κράτη, τη στιγμή που η προσφορά τους είναι περιορισμένη στη διεθνή αγορά.

Σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με πληροφορίες, παρόλο που ακόμη δεν έχει δοθεί τυπικά το «πράσινο φως» για την υλοποίηση της συγκεκριμένης λύσης, ήδη έχει ξεκινήσει το «σκανάρισμα» της αγοράς, ώστε να εντοπισθούν έτοιμα FSU προς απόκτηση. Παράλληλα, στη μελέτη αναλύονται και οι δύο εναλλακτικές επιλογές, δηλαδή η ενοικίαση ή η αγορά μίας τέτοιας υποδομής, κάτι που θα «κλειδώσει» το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα από το υπουργείο σε συνεργασία με τον ΔΕΣΦΑ, λαμβάνοντας υπόψη παραμέτρους όπως η εκτίμηση για την πορεία κατανάλωσης αερίου στη χώρα μας.

Οι διαπραγματεύσεις ΔΕΣΦΑ – Snam

Παράλληλα, ο ΔΕΣΦΑ «τρέχει» τις διαπραγματεύσεις με την ιταλική Snam, για τη δέσμευση χωρητικότητας σε μία από τις υπόγειες αποθήκες της Ιταλίας, όπως η χώρα μας θα «στοκάρει» αέριο για την επόμενη χειμερινή περίοδο. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η ιδανική θωράκιση του εγχώριου συστήματος προϋποθέτει και τις δύο λύσεις (αποθήκευση στην Ιταλία και FSU), ώστε να μπορεί να αντεπεξέλθει σε κάθε περίπτωση.

Εξάλλου, αν τεθεί τελικά σε εφαρμογή η εισήγηση της Κομισιόν αναφορικά με την προετοιμασία των ευρωπαϊκών χωρών που δεν έχουν αποθήκες αερίου (η Ελλάδα είναι η μοναδική) και χρειαστεί να «στοκαριστεί» το 15% της ετήσιας κατανάλωσης έως την 1η Νοεμβρίου, τότε το FSU δεν είναι αρκετό. Κι αυτό γιατί το ποσοστό αυτό «μεταφράζεται» στην αποθήκευση 1 bcm καυσίμου, κάτι που σημαίνει πως δεν επαρκεί η χωρητικότητα του FSU.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments